Salalah – Relax och en stadstur

I den soliga och härliga orten Taqah strax utanför Salalah hamnade vi ganska snart i semesterstämning och även om vi naturligtvis ville uppleva lite av Oman var det faktiskt lite svårt att slita sig från relaxlivet på stranden. Gå långpromenader längs med den mjuka och perfekta stranden, ta sig ett dopp och njuta av en god bok i solbädden. Varje förmiddag simmade delfinerna utmed kusten och ibland kom de riktigt nära stranden, verkligen så häftigt.

Utflykt till Salalah

Ett måste var naturligtvis att titta lite närmare på den närliggande staden Salalah. Först hade vi tänkt att ta en privat guide men då det fanns en researrangör på hotellet valde vi istället att göra en gruppresa med guidning på tyska, inte för att jag är särskilt bra på tyska men jag förstår tyskan hyfsat och maken pratar tyska och skulle kunna översätta det jag inte förstod tänkte jag. Så här i efterhand hade en engelsktalande guide nog varit att föredra åtminstone för mig.

Sultan Qaboos Mosque

Vi åkte tillsammans med en grupp om ca 20 personer på en halvdagstur. Vi skulle besöka flera intressanta  sevärdheter och vi startade med den stora moskén ”Sultan Qaboos Mosque”. När vi anlände moskén var jag tvungen att springa in i närmaste butik för att köpa en sjal trots att tagit med en sjal från Sverige, ja, jag förstod ju att man som kvinna måste dölja sitt hår om man går in i en moské, särskilt i ett strikt muslimskt land. Tyvärr glömde jag sjalen på hotellrummet men var förstås glad att det löste sig så smidigt eftersom det fanns en liten klädbutik mitt över gatan.

Inne i moskén fick vi en lektion i hur det är att vara troende muslim, men också se oss omkring. Kanske var jag inte så imponerad av denna byggnad men förmodligen är detta en av de stora sevärdheterna i Salalah. Moskén blev klar 2009 och ska ha plats för ca 2000 personer, det mest utmärkande för byggnaden är den handvävda mattan och den vackra kristallkronan som hänger i moskéns centrum. Vi var där en måndagförmiddag och då var det endast turistgrupper som besökte moskén.

Moskéns innergård är prydd med glänsande marmorgolv men trots att dagen knappt startat var det redan ganska hett i solen. Vi lämnade moskén för lite shopping i butiken där jag köpte sjalen och det är just vid sådana tillfällen då jag bannar mig själv för att ta den billigaste guidade trippen eftersom all denna väntan på onödiga aktiviteter gör mig galen. Tidigare skulle jag aldrig ha valt en organiserad resa eftersom jag gärna vill ha lite tempo i det jag gör eller ibland helt tvärtom stanna betydligt längre för att se mera. Nu tänkte jag att det gjorde lite detsamma, men ångrade mig, vi skulle tagit en egen guide, betalt mera men fått ut betydligt mer än vad denna tur gav.

Al Hosn Palace – Sultanens palats

Vi körde vidare till Sultanens palats där vi snällt fick stå utanför och titta på en mur och några torn som skymtade bakom muren. När vi frågade vad som ingick i stadsturen var det just ett besök i Sultanens palats men dock inte innanför muren, men det var det ingen som berättade i förväg. Palatset är Sultan Qaboos födelseplats, han föddes där 1940 men han bor sedan 1970  i huvudstaden Muskat.

Souk i Salalah

Efter vårt korta besök utanför palatset bar det iväg till en souk eller marknad, här fanns en hel del krims krams men den största varan i hela Oman är definitivt kådan från Frankenscense / rökelseträdet. Trädet  ser inte mycket ut för världen men dess kåda ger små ”sockerbitar, som ska vara bra för i princip alla krämpor, om man nu tror på det. Själv tror jag endast på ingefära och sol, helt ovetenskapligt men fungerar ändå.

På marknaden finns kryddor och kåda från frankincense – trädet (rökelseträdet)  , lite kläder och andra småsaker, dock inget kaffe som jag verkligen riktigt längtade efter; arabiskt kaffe med kardemumma.

Museum of the Land of Frankincense

Efter besöket i souken körde vi vidare mot ”Museum of the Land of Frankincense”och ska jag vara ärlig var det bara kaffe jag var ute efter, så när jag kilade in på toaletten och därefter kom ut och såg att maken fixat kaffe som bara väntade på mig kändes det som om detta var dagens bästa. Det omanska kaffet skulle vara något utöver det vanliga men tyvärr smakade det lite som te med kardemumma, inte alls vad jag trott, men i denna stund var det ändå så gott! Självklart var det intressant att gå igenom detta museum och ta del av den omanska historien och kulturen.