Salalah i Oman – Trevligt resmål för vinterbleka nordbor

Salalah i Oman visade sig vara ett utmärkt resmål för en vecka i februari, då jag tycker att vintern aldrig tycks ta slut. Sportlovet kommer som en befrielse efter veckor, ja månader i ett famlande av mörker, regn, snö, kyla, halka och annan misär. Nej jag är ingen vintermänniska, men kan ändå gilla soliga vinterdagar men de är så få nu förtiden. Därför passar det så bra att göra en resa till varmare breddgrader just under sportlovet då man behöver det som bäst. Jag hade länge suktat att resa till Oman men kanske då till Muskat, landets huvudstad, men efter lite funderingar tänkte jag att jag nog ändå borde boka en badsemester med några intressanta sevärdheter och då föll valet istället på Salalah i landets södra del.

Fakta Oman

Allmänt: Oman är ett muslimskt land som förespråkar en konservativ livsstil. Det är respektfullt mot den lokala kulturen att klä sig propert, att undvika att dricka alkohol på allmän plats och att inte visa tillgivenhet offentligt. Man ska täcka axlar och knän och undvik tajta toppar som visar magen eller har en djup urringning när man vistas utanför hotellområdet. På hotellets privata strand går det bra att använda badkläder som bikini, men på en allmän badplats krävs mer täckande kläder.

Det går inte att köpa alkohol i affärerna eller restauranger i Oman. Alkoholhaltiga drycker serveras endast  på större hotellkedjor.

Tidsskillnad: Svensk tid +3 timmar vintertid.
Yta och befolkning:Oman har ca 4,4 miljoner invånare, och den största staden är huvudstaden Muskat. I Salalah bor cirka 200 000 invånare.
Språk: Arabiska. Engelska fungerar bra på hotellen.
Valuta: Omanska rial (OMR). 100 SEK = 24,15 OMR (mars -19).
Pass och visuminformation: För svenska medborgare krävs visum. Visum söks här
Elektricitet: 240 V adapter kan krävas, på vårt hotell fanns även fanns den svenska varianten.
Betalningsalternativ: Kort som Visa, MasterCard fungerar utmärkt på hotellen.

Resa till Salalah

Jag tittade lite på reseföretaget Apollos möjlighet att resa till Salalah med charter, men resdagen tisdag till tisdag var inget alternativ eftersom jag då varit tvungen att ta ut extra ledighet. Dessutom var resorna slutsålda så det var bara att försöka fixa något på egen hand. Vi bokade flyg med Qatar som hade en smidig tur med en kort mellanlandning i Doha, hela flygturen tog dryga tio timmar. Vi valde att resa med nattflyg och på så vis kom vi till Salalah inte helt pigga men ändå så tidigt som strax efter 11 – tiden på förmiddagen och fick nästan en hel extradag, istället för om vi valt morgonflyg från Stockholm och landat sent på kvällen. Det finns naturligtvis mängder av olika flygalternativ för att komma till Salalah, men jag tittade endast på snabbaste resvägen och struntade faktiskt lite i kostnaden. Priset till Salalah var i dyraste laget, vi betalade ca 7 ooo kr / person. I normala fall skulle jag aldrig betala så mycket för flyg för den här typen av resa men nu gjorde vi ett undantag.

Salalah

Staden är Omans näst största stad och är beläget i guvernementet Dhofar. Staden såg vid första anblick inte särskilt rolig ut, mest sand, sten, vita byggnader, stora fruktodlingar med bergen i bakgrunden, inte så mycket mer. Av stadens ca 200 000 invånare såg man inte mycket av, några enstaka personer utmed huvudgatorna men annars kändes det folktomt. Vägen från flygplatsen var nästan tom, vi mötte knappt några bilar alls, ja lite ödsligt och väldigt lugnt kändes det. Salalahs läge precis vid havet gör att det ändå kändes lite hoppfullt när vi anlände mitt på dagen i slutet av februari. Temperaturen låg på ca 25 grader och solen lös från en molnfri himmel, så det kändes riktigt härligt att komma till Salalah, kanske var jag lite övertaggad efter ett långt reseuppehåll. Vi hade valt att bo ca två mil öster om Salalah, men det finns naturligtvis hotell i och närmare Salalah.

Boende

Att bo billigt, dyrt eller lite mitt i mellan? Ja det var frågan, vi ville ju bo på ett hotell med strandläge och det finns flera mycket trevliga hotell men några av dem var slutsålda. Efter lite velande hit och dit valde vi en resort ett par mil utanför Salalah mycket tack vare strandläget och vi blev inte besvikna, trots att  hotellanläggningen var rejält stort upplevde vi ändå lite avskildhet, lugn och trivsamhet. Dessutom hade jag bokat rum med havsutsikt, vilket naturligtvis var trevligt men priset per dygn på ca 1750 kronor utan någon mat var aningens dyrt. Det kändes ändå värt pengarna då vi trivdes mer än bra här.

Mat och dryck

Många av de stora hotellanläggningarna erbjuder all inclusive om man reser med ett resebolag från t ex Italien, Frankrike eller Tyskland, däremot för oss som bokade hotell på egen hand utan några måltider fick betala dyrt vid framkomst. I receptionen tittade man lite oroligt i vår voucher, har ni inga måltider? Nähe, ja då kan ni välja på allt mellan frukost halv eller helpension och givetvis all inclusive light eller med all inclusive ultra, vi valde helpension med vatten, ingen alkohol till några måltider det fick vi köpa till separat. Vårt måltidspaket kostade oss 6500 kronor detta tillsammans med boendekostnaden gjorde denna resa i dyraste laget för en vecka, åtminstone i min smak. Det fanns några restauranger på orten men på hotellanläggningar fanns det ganska många att välja på, några var man tvungen att boka bord till och det var betydligt trevligare att sitta på en lugnare restaurang än i hotellets bufférestaurang även om denna restaurang faktiskt var helt okej.

Trots att vi inte hade tagit med alkohol i måtidspriset visade det sig att ingen i personalen hade riktig koll på vad vi egentligen hade för typ av pension så en hel del alkoholhaltig dryck kunde avnjutas gratis. I slutet av vår vistelse blev det tyvärr mindre av generositeten när någon i personalen kom på att vi nog bara hade vatten som måltidsdryck. Ett glas vin kostade ca 50 kronor och en bättre flaska vin gick på ca 500 kronor så det blev inte så många glas av denna dryck.

Utflykter runt Salalah

I ärlighetens namn blir jag alltid väldigt lat när jag har det bra och det är det minsta man kan säga om dagarna på den härliga stranden i orten Taqah. Självklart ska man se mer av Salalah än en hotellanläggning, några trevliga utflykter är:

Stadstur i Salalah: Denna utflykt kan göras med privat guide eller i grupp, lyssna vid hotellboendet för aktuellt pris och tur. Se vår Utflykt till Salalah

Ökensafari med solnedgång och övernattning, ett absolut måste när man är här i södra Oman. Vackert och häftigt att sova i tält i denna fantastiska sandöknen: Se vår utflykt: Ökensafari med övernattning del 1 , Ökensafari med övernattning del 2

Skräddarsy din egen tur: Att skaffa sig en egen guide med bil kan vara ett bra alternativ. Fördelen är att man kan bestämma sin egen tur efter intresse och smak. Nackdelen är oftast att priset blir betydligt dyrare. Utflyktsmålen kan vara allt från kamelsafari till ökensafari eller olika kulturella sevärdheter.

Shopping av rökelse.

Vad tyckte vi om Salalah?

Underbara stränder och lyxigt boende, intressant att få testa ökensafari och bo i tält. Ja, vi trivdes riktigt bra i Oman, kanske i dyraste laget, men förmodligen hade vi kommit billigare undan om vi bokat med lite bättre framförhållning. Vi uppskattade även lugnet i Salalah där dagarna tickade på alldeles för fort, två veckor hade varit mer lagom då hade vi orkat göra flera utflykter, eventuellt flugit upp till Muskat för en övernattning. Nu behövde vi både vila, bada, sola och få till några utflykter på bara sju dagar, det kändes lite stressigt, men såklart bättre med en vecka än ingen alls!