Roadtrip Nordvästra USARoadtrip Sydvästra USA

Roadtrip i norra och sydvästra USA

Vi anländer till Los Angeles efter en elvatimmars lång flygresa från Fiji. Det är en stunds väntan vid biluthyrningen men så kommer vi äntligen i väg på ännu en roadtrip i USA. Den första etappen på årets roadtrip går mot de nordvästra delarna för att sedan gå lite österut och avslutas i sydvästra USA. Här följer ett reportage dag för dag.

Dag 1

Vi hamnar förstås i fredagsrusningen och det tar tid att ta sig bort från flygplatsen och de norra delarna av L A. Vi ska inte köra så långt vår första dag på vägarna, jag har bokat boende endast elva, tolv mil norr om flygplatsen men det tar betydligt längre tid att köra än vad som var tänkt eftersom köerna är oändliga.

Långt senare än tänkt når vi första nattens boende på ett motell i Bakersfield alldeles intill motorvägen, kanske inte det roligaste stället men vi ska bara sova och komma iväg så tidigt som möjligt nästa morgon. Att bo på motell när man gör en roadtrip i USA hör till och det finns många motell men själv känner jag att det är klokt att ha lite koll på vad man bokar, jag väljer inte de billigaste, bättre är att ta motell som kostar något mer för bättre rum och fräschör.

Röd Ford Mustang är årets hyrbil i USA.

Planen för en roadtrip på två och en halv vecka i nordvästra USA samt några dagar i Laguna Beach strax söder om Los Angeles.

Dag 2 – Roadtrip Bakersfield- Kalifornien till Medford – Oregon

Vi startar tidigt på morgonen, skönt att äta lite frukost på motellet innan vi sätter oss för många mil och timmar i bilen. Vi går ut hårt med nästan nio timmars bilkörning på en och samma dag. Det är dessutom ganska mycket trafik men när vi lämnar delstaten Kalifornien och går in i delstaten Oregon blir trafiken lite glesare. Efter par timmar blir motorvägen istället en motorled med endast ett körfält, vilket gör att det går betydligt långsammare. Naturen skiftar från brunbrända fält till mer kuperat och gröna skogar tar vid, snart skymtar vi höga berg och äntligen börjar temperaturen sjunka något. Det har varit fruktansvärt varmt och vi har sett en hel del bränder nere i Kalifornien, det är fortfarande hett men vi kan ana att det kommer att bli svalare.

I Medford letar vi middag utan bil, vi har beslutat oss för att promenera efter att ha suttit många timmar i bilen. Men det är över trettiofem grader varmt eller ännu varmare och när vi inte orkar längre hamnar vi på en vietnamesisk restaurang där det serveras god och prisvärd mat. Vi somnar sött på motellet och vaknar till en betydligt kyligare morgon, det går äntligen att andas och vi kör vidare mot Seattle.

Dag 3 – 5  Seattle – Washington

Trots att vi har lite kortare väg att köra idag blir vi ändå sena in i delstaten Washington och Seattle när vår GPS inte hittar fram till vårt boende. Vi tappar lite tid men kommer fram till hotellet med perfekt läge, bilen blir hänvisad till hotellgaraget. Vi bor riktigt bra i centrala Seattle, vi behöver bara gå runt hörnet och ut på huvudgatan och knalla rakt fram så når vi snart havet.

Två dagar i Seattle och vad ska vi hitta på? Vi startar med ett besök på Public Market, en stor mat- och prylmarknad, med massor av restauranger och barer. Vi strosar runt nere vid Seattle Waterfront park och Pier 57, här testar vi Seattle Great Wheel, ett pariserhjul som ger oss en bra vy över stora delar av centrala Seattle. Vi tar tåget ut till Seattles kanske mest kända landmärke – Space Needle, där vi vi åker upp det 184 meter höga utsiktstornet och kan beundra Seattle från ovan. Space Needle ligger vid Seattle Center som är ett stort nöjeskomplex med massor av olika aktiviteter för hela familjen.

Innan vi lämnar Seattle hinner vi shoppa lite på en av stans alla shoppinggallerior, dricka kaffe på Starbucks och äta riktigt god mat på flera av Seattles alla trevliga restauranger.

Vi gillar Seattle men känner att ska man ha betydligt längre tid för att se mer av hela området runt Seattle. Öarna utanför staden ser spännande ut, det är många båtar som tuffar fram och tillbaka mellan öarna på Elliott Bay.

Space Needle är ett måste att besöka vid ett besök i Seattle.

Vi testar Seattle Great Wheel där vi får en mycket bra vy över Seattle och Elliott Bay.

Dag 6 North Cascades Highway

Vi lämnar Seattle och kör vidare norrut. Jag har länge velat göra den nordliga roadtripen på North Cascades Scenic Highway som endast är öppen under sommarmånaderna. Vägsträckan är delstaten Washingtons nordligaste och går på route 20 som passar bra för vår tur ned mot Kalifornien igen. Vi ville naturligtvis se lite av klippiga bergen och även få uppleva lite vildmark.

Efter någon timmes bilkörning från Seattle svänger vi av motorvägen och kommer fram till Visitor Center North Cascades National park, härifrån går det olika vandringsleder och hade vi haft mer tid hade det varit kul att göra en guidad tur. Vi nöjer oss med att få lite kort information om vildmarkslivet och tittar lite på den lilla utställningen som finns för oss turister.

Vi hoppar åter in i bilen och kör ut på den lite slingriga men fantastiskt natursköna North Cascades Scenic Highway. Vi hinner inte köra långt innan det är dags att stanna för att insupa de vackra snöklädda bergen, alla små vattenfall som ibland forsar ut på vägen och de glittrande blåa sjöarna som man ser utmed vägen.

Vi fortsätter färden och när vi kommer fram till den turkosblå Diablo Lake är det dags igen att stanna bilen för att fota sjön i de härliga färgerna, så håller vi på i ett när vi kör. Det finns många utsiktsstopp utmed vägen och det tar lite längre tid än vad som är planerat men vi håller tidsschemat hyfsat bra när vi kommer fram till cowboystaden Winthrop. Här blir det lunch innan vi fortsätter mot staden Spokane för övernattning.

Kanske något turistisk cowboystad men sevärd och ett perfekt stopp för att äta lite lunch på en riktig cowboy saloon. Husfasaderna går i bästa vilda västernstil och det finns mycket att titta på.

Spokane ligger i de östra delarna av delstaten Washington bara 30 km från delstaten Idaho. Staden är större  än vad jag trodde med nära 200 000 invånare.

Dag 7 – 8 Spokane och Idaho Falls

Efter en mysig och skön kväll i Spokane som känns som en ganska stor stad är det dags för åter en lång dag genom delstaten Montana. Naturen växlar mellan granskog och klippiga bergen, det känns som vi nästan är ensamma på långa vägsträckor och när vi tar en bensträckare är det alldeles tyst.

Naturen är mäktig, vi byter delstat till Idaho och hamnar ganska sent på eftermiddagen i Idaho Falls, vi har tappat en timme eftersom vi bytt tidszon. I Idaho Falls äter vi underbar mat utmed floden som går mot stadens vattenfall. Efter middagen följer vi floden Snake River Greenbelt och snart är vi framme vid det ganska korta men väldigt breda vattenfallet. Häftigt på sitt vis men kanske inget Niagara Falls ändå.

Dag 9 – 10  Idaho Falls – Las Vegas

Det är en alldeles för lång bilresa och inget att rekommendera, älskar man att åka bil i USA gör det inte så mycket, men den här rutten är den längsta vi någonsin gjort. Sträckan är på över 110 mil, på slutet är det riktigt drygt, jag lovar mig själv att aldrig mer göra en så galen tripp, men till sist är vi framme i Las Vegas. Maken är så förtjust i Las Vegas, jag är såklart snäll och följer med, klart man kan stanna en natt i Vegas. Vi bor bra på Hotel Paris men det är inte riktigt lika lyxigt som de hotell vi bott tidigare som, hotel Aria och hotel Venezia som är betydligt vassare.

Dag 11 – 16 Las Vegas – Laguna Beach

Redan morgon därpå sitter vi i den lilla röda Mustangen, det är väl varmt att köra nedcabbat men vi är på väg till havet. Visst är det härligt med lite variation som klippiga bergen, skogar och inte minst att besöka den trevliga staden Seattle. Men vi är nog strandmänniskor innerst inne och när hemresan går från Los Angeles måste vi förstås hinna ned till Laguna Beach som jag gillar så mycket. Istället för att köra raka vägen till havet kan vi inte låta bli att ta en sväng in en bit i Majove öknen. Det blir en halvdagstur genom det spännande och sandiga ökenlandskapet innan vi åter tar oss ned mot Los Angeles och den supermysiga badorten Laguna Beach.