Vi besöker Fitzroy Island på Stora Barriärrevet

Utanför Australien nordöstra kust ligger Stora Barriärrevet och trots att jag varken dyker eller snorklar ville jag naturligtvis besöka någon av de öar som ligger här. Vi tittade först på Green Island som ska vara populärt att besöka, men ett boende där kändes i dyraste laget så vi bestämde oss istället för Fitzroy Island som bara ligger knappa timmen med båt från Cairns Marlin Marina. Denna paradisö är omgiven av korallrev och den inre delen av ön består av regnskog.

Mot Fitzroy Island

Efter fem dygn lämnade lite motvilligt Trinity Beach, där vi trivs så himla bra och körde mot hamnområdet i Cairns. Vi hade haft lite bry om var vi skulle kunna parkera bilen för hela två dagar men som tur var så hade vi någon dag innan varit runt och spanat lite efter parkeringsplatser och hittade en större, dock obevakad plats för att ställa bilen på, mot en smärre kostnad förstås. Det var en bra bit att promenera från parkeringsplatsen med allt vårt bagage, vi ville inte lämna kvar något i bilen, så det var bara att ta med storbagaget för att ta oss till rätt kajplats, men vi var ute i god tid så det blev att vänta en liten stund på att katamaranen skulle komma in och hämta upp oss. Vädret såg allt annat än bra ut, det kändes inte så roligt eftersom vi ville sola och kanske bada nu när vi bara skulle ha ett dygn med lite relax.

Vi tuffade på ut från Cairns hamn, snart kom vi ut på lite större vatten och det började guppa riktigt bra, en del av passagerarna såg lite bleka ut men personligen tycker jag att det inte var så farligt när man tittar ut och hänger med i vågorna. Ganska snart kom även solen fram och innan vi nådde Fitzroy Island hade vädret slagit om och det blev en härligt solig dag.

Fitzroy Island Resort

Det enda boende som finns på ön är Fitzroy Island resort om man vill bo på hotell eller stuga, det gick även att tälta men om man tog med sig sitt eget tält eller om det gick att hyra vet vi inte. Jag hade varit lite sen med min bokning till Fitzroy och fick ta vad som fanns, det vill säga ett dubbelrum med badrum, vilket kändes helt okej för ca 1350 kr per natt. Det fanns finare rum med både havsutsikt och balkong, vilket jag försökte uppgradera till när vi kom fram, men tyckte att kostnaden på nästan lika mycket till inte kändes relevant.

Boendet på Fitzroy Island

Båten anlände Fitzroy Island redan klockan tolv och incheckningstiden var inte förrän vid två – tiden. Vi passade på att äta lunch men redan efter någon timme fick vi vårt rum och jag kan inte direkt påstå att jag blev överlycklig över detta lite illaluktande och urtråkiga rum med ett fönster in mot en bergvägg. Nu var vi ju inte här för att sitta på rummet men lite mer än detta hade jag nog räknat med. I övrigt är resorten trevlig med en lugn och mysig atmosfär. Vi hade inga måltider med i priset men det gick bra att köpa till frukost på den närliggande restaurangen Zephyr, där vi även åt en utmärkt god middag. Lite konfunderade var vi dock över det meddelande vi fått i vår bokningsbekräftelse att ingen alkohol fick medtas till ön. Nu hade vi ingen alkohol med oss men lite ifrågasättande kände vi nog över denna fakta och tänkte först ta med en flaska i bagaget för att kolla vad som hände om man struntade i detta förbud. När vi checkade in var det ingen som frågade oss om alkoholen och något bagage kollades då inte, så vad hade hänt? Självklart fanns det alkohol att köpa på hotellet och restaurangerna, men det var ju förstås betydligt dyrare än om man tagit med eget.

Ett dygn på Fitzroy Island

När vi väl var incheckade på rummet hoppade vi i badkläderna och gav oss ner till den närliggande stranden men vi visste att det fanns en ännu bättre strand – Nudey Beach. En kort promenad genom regnskogen tog oss till den mest populära stranden där vi hittade varsin mjuk sten att luta ryggen mot och kunde njuta ett par timmar av sol och hav.

Efter sol och strandliv var det dags för solnedgång.

Vandring på Fitzroy Island

Efter solnedgången mörknade det snabbt, vi åt en av de bästa middagarna under hela Australienresan men tyvärr sov jag inte särskilt bra på det tråkiga rum som vi tilldelats och så fort det ljusnade vandrade vi ut och njöt av den vackra morgonen. Vi åt frukost, packade ihop resväskorna och checkade ut, bokade om färjeöverfarten för en tidigare överfart eftersom vi kände att det räckte gott och väl med ett dygn på Fitzroy. Eftersom vi inte skulle ta oss ut på någon båttur för snorkling men ändå ville göra något tänkte vi att en vandring skulle passa perfekt innan överfart.

Vi hittade en vad vi trodde lätt vandring upp till Fitzroy Lighthouse, på kartan såg det enkelt ut och till en början var vägen som en lätt söndagspromenad, med trevliga stopp för att kolla in havet, växterna och  fåglarna, vi gick förbi ett konvalescenthem för sköldpaddor och tittade in lite för att se en snart tillfrisknad sköldpadda. Ganska snart började det gå strikt uppför och ännu mer uppför, vi vandrade högre och högre, vid varje uppförsbacke tänkte vi att denna måste vara den sista, men nej, de kom fler och fler.

Svettiga och med lite ömmande lår nådde vi till sist toppen och fyren med en underbar vy förstås, hade vi orkat hade vi kunna ta en ännu längre vandring men någon måtta fick de allt vara när vi såg att man kunde nå ännu högre höjder på denna vandring. Nedför gick naturligtvis betydligt snabbare men nu fick vi använda helt andra benmuskler, så lite föraning om att en begynnande träningsvärk kände jag av när vi åter kom ner till havet och kunde pusta ut.

Tillbakaresan mot Cairns

Egentligen skulle vi inte åka tillbaka till Cairns förrän med 17.15 – färjan men vi beslöt oss för att ta den lite tidigare turen vid 12.30 – tiden istället. Det gick bra att boka om, vi lämnade vackra Fitzroy och kom ut på havet. Plötsligt saktade katamaranen ner och det meddelades i högtalaren att en val hade siktas i vår färdriktning och knappt någon minut senare dök den upp, bara ett par hundra meter från oss.

Det är en mäktig känsla att få se dessa djur och även om den här valen inte var så stor och vi var ganska långt ifrån den så kändes det så fantastiskt att äntligen få se en riktig val. Jag kände mig så upprymd och lycklig över att den visat sig en bra stund för oss innan den försvann i djupet och vi fortsatte vår färd mot Cairns.