Cairns till Brisbane – En roadtrip på fem dagar: Cairns till Mission Beach dag 1

Roadtrip för tidsoptimister

Äntligen var det dags att få sätta sig i bilen och göra den efterlängtade bilresan mellan Cairns och Brisbane. När jag planerade för denna roadtrip titta jag lite roat på kartan och tänkte ”bara 200 mil, det är ju ingenting”, vi kommer att ha hur mycket tid som helst för att stanna någon dag här och där för att göra utflykter. Men så fel jag hade…ja, det måste verkligen erkännas. Egentligen skulle vi behövt minst en vecka till för att faktiskt hinna med att besöka flera av de sevärdheter som jag planerat in men som vi nu bara var tvungna att köra förbi för att överhuvudtaget hinna ned till Brisbane i tid.

Jag hade i princip bokat nästan alla boenden hemifrån med avbokningsmöjlighet, men just för bilresan mellan Cairns och Brisbane hade jag ett par övernattningar där jag inte gjort några bokningar för att kunna vara lite flexibel. Detta var tur eftersom alla fem dagarna behövdes för att ta oss ner till Brisbane, det blev ganska långa dagar i bilen men jag hittade flera underbara boende utmed kusten som gav oss valuta för alla timmarna på vägarna.

De australienska vägarna kantas av stora fält med sockerrör.

Avstickare till Atherton med omnejd

Fulla av förväntan lassade vi in oss i hyrbilen för den allra sista veckan i Australien, nu skulle det bli köra av. Dagens tripp var bara en liten kortis på cirka femton mil till den mysiga badorten Mission Beach, vi ville ju gärna ha lite mer av de fantastiska stränderna utmed Stora barriärrevet. När vi planerade dagens roadtrip tyckte vi att den var i minsta laget och bestämde oss för att ta en extra sväng upp mot Atherton Tablelands för att eventuellt besöka något vattenfall. Vi svängde av huvudväg A1 och såg att det bara var ca 5 mil till staden Atheron, till en början gick vägen genom små jordbruk och lite lövskog, men ganska snart smalnade vägen av och det började gå uppför på alltmer krokiga vägar. Maken skämtade lite om att jag måste älska dessa vägar eftersom jag alltid lyckas hitta de värsta, men så farliga tyckte jag nog inte att de var. Här och där kunde man stanna till för att njuta av utsikten, luften och tystnaden, så småningom planade vägen ut och vi passerade en liten charmig ort Yungaburra, innan vi var framme i Atherton.

Vägarna är ganska smala, det tar betydligt längre tid än vad man tror att färdas bara några mil.

Huvudgatan i Atherton, inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Vi tog en liten bensträckare och konstaterade att det nog inte skulle bli så mycket roligare än detta, hade vi missat något?

Ett vattenfall räcker gott och väl

Området runt Atherton och ned mot kusten ska enligt min guidebok och karta vara rik på vattenfall. Jag tittade på kartan och såg att det fanns flera utmed vår färdväg. Vi behövde inte köra så långt innan det första vattenfallet dök upp, vi stannade till en stund men det var ett ganska litet vattenfall. Vi körde vidare till nästa ort med det häftiga namnet – Millaa Millaa, enligt kartan skulle det finnas hela tre vattenfall här, men har man sett ett vattenfall har man sett alla, tyckte maken och trampade på gasen för att vi skulle komma fram till Mission Beach innan det börja mörkna…suck!

Vägen ned mot kusten och Mission Beach går genom stora odlingar av sockerrör, te och bananplantage. Vi stannade till utmed vägen och köpte några bananer, bara att lägga ner några cent i lådan och äta de nyplockade bananerna.

Mission Beach blev Wongaling Beach

Trots att vi startat redan vid nio – tiden på morgonen tog det oss ända fram till tidig eftermiddag att nå Mission Beach. Orten kändes trevlig men med ganska mycket folk och bilar. Vi var riktigt hungriga när vi kom fram och hoppade in på en av restaurangerna som låg utmed huvudvägen, vi var inte direkt ensamma, det var en hel del turister som liksom vi tog en matbit eller en eftermiddagsdrink. Jag började titta lite närmare på var vårt hotell för natten kunde tänkas ligga, men såg att det inte alls låg vid Mission Beach utan på Wongaling Beach cirka fem kilometer söder om Mission. Typiskt när vi tyckte att Mission Beach verkade vara ett toppenställe med lite butiker, restauranger och en superfin strand. Nåväl bara hoppa in i bilen och köra bort till Wongaling för att se vad det kunde vara för ställe.

Wangling Beach med en drömlik strand

Vi hittade snart till vårt förbokade hotell och kände att det skulle inte bli några problem att tillbringa eftermiddagen här. Stranden var helt underbar och låg öde i ett lugnt villaområde, helt perfekt om det inte hade börjat regna. Först bara lite, men sen ösregnade det hela eftermiddagen, kvällen och natten, det var först framåt morgonen som regnet stoppade och vi kunde ta en efterlängtad promenad.

Kvällen fick vi tillbringa med en pizza på rummet, lite mysigt ändå.