Årssammanfattning

Reseåret 2020

Reseåret 2020 blev annorlunda men bra trots allt. Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig vid förra årets resesummering att 2020 inte skulle bli som jag då planerat för. Idag vet vi bättre, vad som helst kan hända och att planera alltför mycket i förhand är nog något som åtminstone jag kommer att vara försiktig med i framtiden.

Likväl finns ju resedrömmarna och jag kan inte låta bli att drömma mig bort och ja, jag är så himla svag för turkosblått vatten, vita sandstränder och tropisk grönska. Längtan lång bort är så stor och trots att jag försöker slå bort alla tankar om långväga resor dyker bilder från exotiska platser alltför ofta upp i mitt huvud och gör mig påmind om allt det underbara som finns ute i vår stora värld.

Vintern 2020

Ett måste för mig var att komma iväg till varmare breddgrader till Sportlovet. Det är den tid på året som jag behöver värme och sol som allra bäst. Trots att jag bara har en veckas semester brukar jag tänja på tiden så mycket som möjligt. Flyga på natten efter en åtta timmars arbetsdag eller ta en dag tjänstledigt för att utnyttja tiden på bästa sätt.

I år tog det lång tid att hitta den perfekta resan, vart skulle vi resa? Gärna till något varmt land, långt bort men ändå med hyfsad flygtid. Det blev Sri Lanka, ett perfekt resmål med många fina sevärdheter, värme och ett varmt hav. Alltså precis vad man behöver den här årstiden.

När jag ändå letade resor hann jag även att boka en resa för påsken till Sydafrika – Kapstaden, men med den resan blev det ju inget av…

Åtta dagar på Sri Lanka är i mitt tycke alldeles för lite. Vi ville ju hinna bada, strandvandra och gärna se några sevärdheter, men tiden blev lite tight för att hinna med allt. Avstånden som på kartan inte verkade vara så stora tog i verkligheten betydligt längre tid att komma till. Vägarna var fyllda med människor, hundar och bilar, allt i en enda röra, vilket bidrog till många fler timmar i bilen än jag hade planerat för.

Nu med facit i hand borde vi inte ha bott på ett och samma ställe utan förflyttat oss med hjälp av bil och chaufför. Sri Lanka visade sig vara mycket mer än vad jag någonsin kunnat föreställt mig och jag trodde nog att vi skulle hinna göra mer än vad vi nu gjorde. Det blev ändå en fantastisk resa när vi gjorde en tvådagars resa med bland annat tåg till den mysiga bergsstaden Ella, teplantage, tempel och inte minst den vackra bron Nine Arche Bridge.

På hemväg från Sri Lanka började vi ana att coronapandemin kanske var på väg mot oss. På flygplatsen i Sri Lanka hade kameror för att mäta tempen satts upp och några av passagerna hade börjat använda munskydd. Men när vi mellanlanda på Dohas flygplats strosade vi lugnt runt och hade ingen tanke på att det här skulle bli sista resan utomlands på väldigt länge.

Guldbron vid Slussen i Stockholm sätts på plats under våren 2020.

Våren 2020

Det blev ingen resa till Kapstaden och Sydafrika. Då den 10 april när vi borde ha suttit på Arlanda och snart vara på väg på den längsta flygningen i ett svep någonsin, kände jag mig nästan barnsligt irriterad och uppgiven, nu vet jag bättre.

Idag är jag tacksam att vi hittills sluppit att bli sjuka. Världen kommer att finnas kvar och förhoppningsvis kommer allt att bli bra igen. Men då i våras var det svårt att ta in att det kanske inte ens skulle gå att lämna sin hemkommun. Andra länder stängde ju ner helt medan vi i Sverige fortsatte lite som vanligt. Jag som arbetar i skolans värld märkte knappt någon skillnad alls, annat än att jag nästan var helt själv ute på vägarna när jag körde till jobbet.

Stockholm – Världens vackraste stad?

På helgerna var vi som vanligt ute på lite äventyr men tog oss mer tid till att se omgivningarna med lite större intresse än tidigare. Tänk ändå att vi har så många fina platser i vårt närområde, vi har en underbar natur att vara i och helt plötsligt började alla prata om vandring. Till och med vi blev så pass påverkade att vi började intressera oss för vandringsleder både där vi bor men även norröver.

Att uppleva sitt hem och närområde blev både spännande och lite annorlunda.

Det blev nästan lite exotiskt att besöka Norrtälje och dess skärgård.

Många timmar tillbringade vi i naturen våren 2020.

I majmånad sprang vi i olika sportbutiker trots rekommendationer om att hålla sig borta från folksamlingar. Ja, givetvis läste jag först på vad som behövdes för vandring men att köpa utrustning utan att prova och klämma tyckte jag var svårt. Så det blev en hel del nödvändiga besök innan vi fann lämplig utrustning, men som måste byggas på och bytas ut, nu när vi förmodligen kommer att fortsätta med denna så roliga livsstil.

Bogesunds slott med tillhörande vandringsled blev en bra träningsmöjlighet för vår kommande vandring på fjället.

Under den senare delen av våren började vi inse att även den planerade roadtrippen i östra Europa och på Balkan, inte skulle gå att genomföra även om reserestriktionerna började att lättas upp, dock inte för oss svenskar. Vi var inte välkomna i så många länder. Till sist gav vi upp och ändrade våra semesterplaner och planerade istället för en riktigt roadtrip i hela Sverige.

Vi var hemma i den egna trädgården så pass länge att vi hittade små skira nässlor och gjorde nässelsoppa.

Vandring från Helagsfjället.

Sommaren 2020

Lyckans dag var när det bestämdes att vi kunde resa fritt i Sverige. Jag tror det var från den 13 juni. som det kom att börja gälla. Vilken känsla, och ja vi skulle komma iväg på kanske en av de bästa bilresorna någonsin, åtminstone del 1 den som gjordes i Norrland.

Resa genom norra Sverige

Sommaren bjöd på fjällvandring till Härjedalsfjället Helags samt övernattning på fjällstationen. Fjällvandringen som egentligen inte var särskilt krävande blev riktigt utmanade när temperaturen steg till över trettio grader redan tidigt på morgonen. Kan det aldrig vara normalt? Nåväl, nu skrattar vi åt vår svettiga fjällvandring och jag har redan fixat stavar och planerar för nya vandringar. Hur svårt kan det vara att nå en topp?

Nästa etapp på resan genom Norrland blev Vildmarksvägen. Helt galet att alla skulle köra Vildmarksvägen hojtades det i media, men när vi körde sträckan i slutet av juni var det inte alls mycket bilar, inte heller särskilt många renar som det varnades för. Det blev en oförglömlig upplevelse och jag skulle gärna åka sträckan igen, stanna längre och till med vandra till Marsfjället.

Vi tog oss ännu lite högre upp i norra Norrlands inland, där vi definitivt var ensamma. Inga andra än vi och vår bil, mil efter mil. Arjeplog så himla häftigt att ha varit där. Likaså Malmberget strax söder om Kiruna var något alldeles extra. Tyvärr blev vädret inte roligt och med flera dagar i ösregn uppe vid Riksgränsen bestämde vi oss för att oss över till den östra sidan av nordligaste Sverige i Pajala och sedan vidare ned via Torne älv till Piteå. Vädrets makter gav oss någon dag med solsken och vi körde utmed Bottenviken för att sedan ta oss in i landet och besökte Mårdseleforsen, Tack för det tipset!

Nedresan mot Stockholm avrundades med ett besök på Hemsö och en av Sveriges före detta hemligaste platser- Hemsö fästning. Numera ett spännande och intressant museum. Även Hemsö är en vacker plats som man når med linfärja och som vi borde återkomma till, men tiden…!

Resa genom södra Sverige

Mitt i den svenska sommaren gjorde vi del 2 av Sverigeresan, alltså den södra delan av landet. Vi besökte Bergslagen, Västkusten och Skåne med finaste Österlen. Det blev en hemresa via Blekinge, Småland och Östergötland innan vi lite trötta på att trängas med resten av alla andra hemmavarande semesterfirare tog oss tillbaka till Vallentuna där vi la oss i varsin solstol hemma vid poolen.

Marstrand och Söderköping är en av sommaren 2020 höjdpunkter.

Öregrund sensommar 2020.

Hjo vid stranden av Vättern.

Hösten 2020

Så kom hösten och länge gick jag och tänkte på om vi skulle våga oss på att drömma om en julresa. Ett tag såg det hoppfullt ut men ganska snart insåg vi att det nog inte skulle bli någon resa till jul. Istället tillbringade vi flera helger på resande fot hemma i Sverige. På vår genomresa i Sverige tyckte jag att de inre delarna av södra Sverige saknades, därför gjorde vi en rejält weekendresa med bil och körde västra Vättern söderut och stannade till i bland annat militärstaden Karlsborg och den pittoreska trähusstaden Hjo. Sedan körde vi norrut igen via Skövde för titta på lite Götakanal slussar i bland annat Töreboda och Sjöbo innan vi återigen tog oss söderöver utmed Vänerns östra sida och stannade till i Mariestad och Lidköping innan vi till sist nådde den trevliga staden Trollhättan för en övernattning. Hemresan gick via Vänerns västra sida som också blev en ny bekantskap för oss.

Hajtorp vid Götakanal.

Kinnekulle – Utsiktsplats.

Trollhättan och Trollhätte kanal.

Trollhällan har mycket att erbjuda trots uselt septemberväder.

Håverud i Dalsland.

Höst i Sverige.

Flera helger gjorde vi mindre bilresor till bland annat Västmanland, Sörmland och Gästrikland. Även om det inte blev några större resor tycker jag att det ändå har varit intressant och riktigt trevligt att besöka landskap som vi tidigare aldrig ägnat en tanke.

Höstens lite större resa gjordes under ett par dagar på höstlovet. Det blev en stillsam bilresa genom södra Sverige igen. Men det finns så mycket att se och ju mer vi reser i Sverige desto mer inser vi att det finns ju hur mycket som helst att upptäcka eller att göra återbesök i.

Rökstenen vid Röks kyrka med världen längsta runor i Ödeshög kommun.

Bra trots allt

2020 blev ändå ett hyfsat bra resår, även om jag saknar de riktigt långväga resorna väldigt mycket. Visst finns det mycket att se och göra i Sverige, men längtan att se mera av världen har aldrig känts så stor som just nu i december. Några nya mindre resplaner har jag gjort upp inför reseåret 2021, men jag vågar inte göra några större planeringar för långväga resor. Det skulle vara så tråkigt att återigen bli besviken, de nya erfarenheter för mig är att inte ta något för givet eller att ha för stora föhoppningar om att allt kommer att bli som förut. Men hoppas kan man!