Årssammanfattning

Reseåret 2022 – En blandning av smått och stort

Ännu ett reseår har passerat och som en liten tradition sammanfattar jag årets resor. Det har varit ett variationsrikt och väldigt spännande år med många roliga och härliga resor. Vi har besökt flera nya länder samtidigt som vi startade vårt lilla/stora projekt besöka alla Sveriges 290 kommuner. Ett reseår med allt från små till stora äventyr.

Januari

Vi börjar i januari månad med ett helt nytt projekt, att besöka Sveriges 290 kommuner. Till en början ett ganska tokigt projekt som jag knappt själv trodde skulle gå att genomföra. Men redan på fjolårets sista dag tog vi tag i saken och körde fem kommuner i Västmanland. Jag måste säga att jag var fast direkt, så fantastiskt rolig idé och januari som brukar vara en ganska trist månad förgylldes med en hel massa kommuner runt om i Stockholmstrakten.

Sollentuna kommun.

Ulriksdals slott i Solna kommun.

Norrtälje kommun.

Februari

Årets andra månad brukar vara något bättre när det gäller resor än årets första. I slutet av februari brukar sportlovet infinna sig och som lärare är det ett mycket välkommet lov. Många gånger har vi rest betydligt längre än vad som känts bekvämt för en så kort tid. Men just den här tiden på året har exotiska platser med sol och bad känts som en välbehövlig lyx.

Inför årets sportlov var jag så besatt av göra kommunbesök att inget annat fick störa dessa resplaner. Sagt och gjort, ett sportlov i Skånes alla kommuner gjordes. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Under sportlovsveckan passade vi på att göra övernattningar på hotell som vi länge gått och drömt om. Vi besökte äntligen Vadstena Klosterhotell, Bjertorps slott och Scandic Triangeln i Malmö. Alla tre boenden gillade vi skarpt.

Vadstena

Vadstena klosterhotell

Bjertorps slott utanför Vara.

Utsikt från Scandic Triangeln

Mars

Våren kom och vi fortsatte att besöka Sveriges kommuner. Till en början tänkte jag att det skulle gå lätt att besöka en kommun, fota och skriva om den. Det visade sig att alla kommuner vi hittills besökt har varit så intressanta att varje kommunbesök tagit betydligt längre tid vi än man kan tro. Ibland har vi hastat genom kommunerna men återkommit när vi förstått att vi behöver mer tid i ett par av kommunerna för att göra dem någorlunda rättvisa.

Finspång kommunhus

Mariestads kommun med Mariestads mäktiga domkyrka

Tulpaner i Amsterdam

April

Årets bästa månad är nog april. Våren är på väg och många länder ute i Europa är perfekta att besöka just i april månad. Vi drog till Amsterdam med egen bil och fick flera trevliga reseupplevelser på köpet. Det blev även ett nytt land för mig. Konstigt nog har jag aldrig varit i Nederländerna tidigare, medan maken har varit där otaliga gånger genom sitt arbete.

Vi fortsatte även resandet i Sveriges kommuner. Numera går det inte att köra förbi en kommun utan att tänka till om vi besökt den eller inte. Det gör lite ont när vi ibland är tvungna av tidsbrist helt sonika köra förbi kommuner, men förr eller senare kommer vi tillbaka.

Härliga Amsterdam!

Plötsligt gick dieselpriset upp galet mycket hemma i Sverige och vi som gärna kör bil fick hicka mer än en gång i veckan. Väl i Helsingör tankade vi billigt och tackade för den kortvariga lyckan!

Maj

Under maj månad passade vi på att köra en hel del i Småland, ett landskap som jag uppskattar väldigt mycket desto mer vi vistas här. Landskapet har så många kontraster med allt från sagomiljöer till trevliga både större och mindre städer och även flera fina kuststäder.

När vi har besökt Sveriges kommuner har vi fått möjlighet att uppleva flera fantastiska platser, både i smått och stort.

Nässjö kommun

Juni

Äntligen blev det dags för roadtrip på Balkan med extra allt. När vi reser med egen bil blir det inte raka spåret tur och retur precis. Det finns alltid många sidospår att lockas av när vi kommer ut i Europa. Ofta hittar jag platser som jag kan bli helt betagen av och då kan det ta betydligt längre tid än vad som är planerat.

Tyskland har blivit ett favoritland och där lägger jag gärna in lite extra tid för bland annat besök i landets vackra korsvirkesstäder. Jag kommer på mig själv att helst skulle jag kunna lägga hela semestern utmed korsvirkesvägen. Jag kan helt enkelt inte få nog av alla sagolika korsvirkeshus. Tur att vi hade ett stort äventyr att se fram emot, den långa resan genom stora delar av Europa men framför allt i Balkanområdet.

I juni månad startade vi bilresan hemifrån Vallentuna och fortsatte genom Tyskland, Tjeckien, Ungern och Bosnien & Hercegovina.

Rådhuset i Wernigerode Tyskland.

Hradec Králové i Tjeckien.

Pécs i Ungern.

Många vägar finns det i Europa.

Bron Stari most i Mostar

Juli

Under juli månad fortsatte vi bilresan söderut. Vi körde både in och ut ur Kroatien, vidare ned mot Montenegro för att stanna till i Albanien. Att besöka Albanien har länge varit en dröm och vi fann ett mycket intressant land som gav både strandliv och spännande sevärdheter. När vi fortsatte resan hemåt stannade vi till utmed den Adriatiska kusten och det blev många härliga bad och trevliga upplevelser.

Vi avslutade Balkan med ett par upplevelserika dagar i sagolandet Slovenien innan vi fortsatte mot Österrike, Schweiz, Frankrike och tillbaka i Tyskland. Totalt en bilresa på över 800 mil.

Albaniens fina kust med sitt ljumna, klarblå vatten. Att köra med egen bil från Stockholm till Dhermi, är cirka 352 mil. Kanske inte den mest ekonomiska resan, men absolut värd allt.

Kotor i Montenegro

Lake Bled i Slovenien

Zell am See i Österrike

Moseldalen i Tyskland

Vällingby i Stockholm

Augusti

Hemma igen, med lite häng med barn och barnbarn innan jobbet startade. Varje helg tog vi dock vara på, med besök på flera roliga platser. En tidig söndagsmorgon tog vi oss till Vällingby, mitt allra första barndomshem, där kanske Sveriges mest bevarade 50 – tals centrum finns. Många kommunbesök gjordes också, däribland Ekerö kommun med alla sina slott och fina natur.

Drottningholm i Ekerö kommun.

Det är inte bara i Ekerö kommun vi hittar vackra slott. Under en tur i Uppland besökte vi flera kommuner och hittade bland annat Lövsta Bruk där vi fick en intressant guidning på brukets herrgård.

Vi tog även en ny biltur runt Mälaren och besökte ett par mysiga kommuner och flera av dem kommer att berättas mer om i nästa års bloggande.

Lövsta Herrgård i Tierps kommun.

Arboga ån

Sundsvall

September

En bilresa norröver hör september till. Det är oerhört vackert och rofyllt den här tiden på året. Vi passade på att kombinera våra intressen att vandra i nationalparker och besöka kommuner.

Att stanna till i Sundsvall har blivit en ny tradition för oss. Det är inte svårt att gilla Sundsvall med sin trevliga stadskärna och flera sevärdheter i närområdet. Under vår Norrlandstur besökte vi flera kommuner utmed Höga kusten och hann med en vandring till Slåttdalsskrevan i Skuleskogens nationalpark.

Slåttsdalsskrevan i Skuleskogens nationalpark

Växjö i Småland

Någon helg senare tog vi oss söderut och besökte ett helt gäng kommuner i bland annat Östergötland och Småland. En övernattning i Växjö hann vi också med och även en tur ut på Öland med besök i Sollidens slottspark.

Oktober

Otröttliga fortsatte vi vår resa genom Sverige. Varenda helg körde vi vidare. En helg tog vi oss till Dalarna och besökte flera av landskapets vackra kommuner. Det var en strålande vacker hösthelg och Dalarna har så många fina platser att det är svårt att värja sig. Siljan runt är vårt nästa Dalaprojekt.

Tyvärr kände jag mig rejält hängig på turen i Dalarna, kanske en släng av covid eller utmattning. Jag insåg att vi måste börja ta det lite lugnare på helgerna. Vila är inte min starkaste sida, men ett par helger var vi hemma i oktober för att samla lite kraft till vår bilresa senare under hösten.

Norns kapell i Hedemora kommun

Mot Tyskland

November

Äntligen blev det dags för lite roadtrip igen. En galet lång bilresa startade från Vallentuna och via Öresundsbron, Rödby och Puttgarden nådde vi efter elva timmar Lübeck. Men att åka bil är det bästa som finns och när allt går som det ska är det här bland de bästa resor som jag vet.

Vi fortsatte vår tripp till Berlin och trots att vi rest i Tyskland många gånger har vi aldrig besökt landets huvudstad. Vi föll pladask för härliga Berlin och fick två fantastiska dagar, vädret var strålande vackert och sevärdheterna verkade aldrig ta slut. Att vi återkommer till Berlin är helt säkert.

Berlin

För oss är det aldrig snabbaste vägen som gäller för en hemresa och när vi fick ett par timmar över körde vi E6:an istället för E4:an mellan Helsingborg och Stockholm. I Halland hittade vi ett par kommuner som vi ännu inte hunnit med. Och när vi lämnade E6:an och tog österut fann vi flera kommuner i Västergötland som vi passade på att besöka.

December

När jag funderar lite över december månad inser jag att vi inte har gjort en enda resa förutom till barnbarnen på Värmdö. Det har varit fullt sjå med jobb och julförberedelser, men månaden är ju inte helt slut ännu och kanske hinner vi med några härliga promenader i någon ny kommun.

Hur många nya länder besöktes?

Under 2022 blev det fyra nya länder för mig. Nederländerna, Bosnien & Hercegovina, Montenegro och Albanien är alla nya länder att lägga på listan som i dagsläge är 49 besökta länder.

Hur många nya huvudstäder besöktes?

Amsterdam i Nederländerna, Ljubljana i Slovenien och Berlin i Tyskland

Hur många hotellnätter blev det?

Om jag har räknat rätt blev det 38 hotellnätter, kanske har jag missat någon, men i år har vi försökt dra ned lite på våra hotellövernattningar. Resorna inom Sverige har ofta inbjudit till fina hotellvistelser men för att inte reskassan ska skena iväg alltför mycket har vi valt att ta oss hem även om det blivit ganska långa bilturer och att vi ofta kommit hem väldigt sent.

Hur många kommuner besöktes?

Precis som jag hade hoppats besökte vi hälften av landets 290 kommuner, alltså 145 stycken. Av dessa har jag publicerat inlägg om 114 stycken kommuner. Dessa inlägg kan man följa i Sveriges 290 kommuner.

Min avsikt från början var ett betydligt lugnare tempo, kanske skulle vi kunna besöka alla Sveriges kommuner inom 3 – 5 år. Nu när vi har rest land och rike runt i betydligt snabbare hastighet kan vi kanske bli klara under 2023 eller absolut senast våren 2024.

Åres sämsta reseupplevelse?

Ofta blir det väldigt höga temperaturer under sommarmånaderna och vår nedresa genom Europa blev alldeles för varm. Att besöka städer i de inre delarna av Balkan som vi planerat från början var bara att skippa och istället tog vi oss till kusten för svalka och bad.

Tyvärr blev vår resa i Nederländerna lite kortare än planerat eftersom jag fick ett hål på näthinnan och behövde akut vård. Jag fick världens snabbaste och bästa vård på Helsingborgs lasarett, och är tacksam att vi agerade snabbt.

Årets bästa reseupplevelse?

Det är svårt att endast välja en resa när alla resor, både små och stora ger så många äventyr. Sveriges kommuner är både en liten resa samtidigt så stor med massor av intressanta upplevelser och som jag säkert har sagt tusen gånger: Jag älskar varenda sekund av den här typen av resor.

Som kontrast måste jag även nämna vårt besök i Albanien med egen bil. Den resan lämnar inte mina tankar i första taget.