Roadtrip i västra USA

En roadtrip i västra USA har allt man kan önska. Efter att ha tillbringat sommaren i Europa finns en viss saknad av USA och då särskilt Kalifornien men även andra delstater i de västra delarna av USA. Sommaren 2016 gjorde vi en riktigt fin rundresa med flera häftiga naturupplevelser, het öken, långa vägsträckor, där vi var som det kändes ensamma i oändlighet. Det blev även lite Las Vegas, ett besök i underbara San Fransisco, tillbaka på en av världens vackraste vägsträckor – Highway 1 och ett par dagar i södra Kalifornien strax utanför San Diego på ön Coronado. Vi startade dock så långt västerut i USA man komma – Hawaii.

Hawaii- Oahu

En riktig resedröm slog in då vi kom till Hawaii, kanske inte så mycket min som makens, men självklart tyckte jag att det var en riktigt bra idé att besöka denna så vackra ö. Vi blev inte besvikna, vackra Oahu är så värt ett besök och det enda jag ångrar är att vi inte stannade längre och besökte några andra Hawaii – öar som Maui och kanske även Grand Island.  Vi bodde väldigt bra på södra Waikiki Beach med utsikt mot både Stilla Havet och vulkankratern Diamond Head. Vi körde runt ön med vår Mustang Cabriolet, som passade perfekt att glida runt i.

Läs mera om Hawaii

Death  Valley

Efter vårt fantastiska besök på Hawaii flög vi tillbaka till Los Angeles, så himla skönt att flyga inrikes och slippa köer för pass och tullar för att åter komma in i Staterna. Väl i Los Angeles hämtade vi efter en hel del strul ut vår hyrbil  och hamnade vår första natt i flygplatsområdet för att tidigt näsa morgon köra mot den heta sandöknen Death Valley som är en landsänka i Mojaveöknen. I Death Valley som ligger öster om bergskedjan Sierra Nevada finns den lägsta punkten i Nordamerika, 86 meter under havet. Sänkan ingår i Death Valley National Park. Området är känt för sina extrema temperaturer.

Vi hade tänkt tillbringat dagen på lite olika sevärda stationer / orter som man kunde göra guidade vandringar ifrån men så här mitt i juli var det bara att glömma att ta någon längre promenad när temperaturen nästan nådde femtio plusgrader. Det gick knappt att andas och vi lämnade endast vår luftkonditionerade bil för ett par snabba stopp för att fota på några av de utmarkerade utsiktsplatserna och för ett restaurangbesök. Rutten runt Death Valley – dalen tog oss en bra stund av dagen trots att vi inte stannade så länge vid detta heta landskap. Vårt längsta stopp blev i Badwater som är den lägsta punkten på västra halvklotet på vår jord, där vi tvingade oss att vara ute en bra stund innan vi fortsatte mot Las Vegas.

Läs mer om Death Valley

Las Vegas

Om man ändå är i närheten är det lite kul att besöka häftiga Vegas. Vi tillbringade två nätter på lyxiga hotell Aria, vi njöt av god mat, poolerna och gav oss ut i kvällslivet och upplevde Bellagios fontäner.

Zion Nationalpark

Inte långt från Las Vegas ligger Zion nationalpark och när vi ändå körde förbi för att ta oss till Delta i delstaten Utah beslöt vi oss för att ta bilvägen genom de vackra rödfärgade bergen i Zion. Det bästa för att verkligen känna atmosfären här är förstås att vandra genom kanjonen och korsa floden Virgin River, men vi föredrog bilkörning framför hajk och blev inte besvikna. Vi kom från den södra infarten och körde uppåt på och tidvis ganska smala och krokiga vägar, här och där kan man stanna till och njuta av de majestätiska bergväggarna och dess vackra färger.

Läs mer – Naturskön roadtrip via Zion Nationalpark mot Highway 50

The Lonliest Road in America

Highway 50 eller ”Den ensligaste vägen i hela USA” var ett av huvudmålen på denna roadtrip. Efter att ha läst och drömt gjorde vi slag i saken, fixade pass för att samla stämplar i och gav oss ut på den sextio mil långa resan genom ett ödsligt landskap där vi varken såg människor eller särskilt många bilar, det kändes lite som om vi kastades tillbaka till indian och cowboy – tiden. När vi såg på kartan att Great Basin Nationalpark låg inom räckhåll tog vi även en liten avstickare upp till Wheeler Peak Scenic Drive, som har en fantastisk natur med både skog, höga snöklädda berg som gjort för vandring, men som även går att göra till viss del även med bil.

Vi samlade ihärdigt på stämplar och för att få det åtråvärda diplomet om vi genomlevde denna väldigt speciella vägsträcka, som tillkom efter det att en reporter 1986 från magazinet LIFE gjorde ett reportage om HWY 50, han beskrev sträckan som värdelös, absolut inget av intresse, han kunde verkligen inte rekommendera denna totalt intetsägande väg som förutom att den var trist inte heller bjöd på någon typ av upplevelse. Detta tyckte givetvis invånarna i de ”tråkiga” städerna eller de orter som ligger utmed HWY 50 vara orättvist skrivet och de blev rätt irriterade och bestämde sig att göra sin egen grej av denna trista recension. De beslöt sig för att locka till sig turister via en liten passliknade bok där jag som resenär kunde samla stämplar i varje stad som jag körde i genom och om jag hade varit riktigt duktig mynnade detta ut i det magiska diplomet samt en liten brosch, som jag nu har fått hemskickat till mig.

Läs mer Roadtrip på USA ensligaste väg

Crescent City & Redwood National park

Efter att vi lyckas få ihop sex stämplar av åtta möjliga var vi mer än godkända för diplomet och körde nordväst mot norra Kalifornien. Det blev en lång dag i bilen men det var det värt när vi äntligen nådde Stilla Havet och Crescent City som ligger perfekt både vad det gäller det vackra läget och närheten till Redwood Nationalpark med de gigantiska träden som man kan köra bil genom.

Morgonen därpå fortsatte vi söderut, färden gick genom Redwood Nationalpark. Vi stannade till vid flera av de häftiga träden som man kan köra genom, ja ganska turistiskt men väldigt roligt. På ett av ställena som man hade  ett ”drive-thru-tree” var vi helt ensamma och då passade vi på att köra genom trädet både tre och fyra gånger, lite larvigt men ändå häftigt på sitt vis. Trots att vi inte skulle köra så många mil ned mot Napa Valley tog dagens resa nästan tio timmar då vi även beslöt oss för att ta en extra tur på cirka 50 km på ”The Avenue of the Giants”, där de riktigt gigantiska träden stod som på parad. Mycket mäktigt med alla dessa höga och extremt breda träd.

Läs mer om Redwood Nationalpark

Napa Valley

Sent mot kvällningen anlände vi Napa där vi hade bokat övernattning för att morgonen därpå göra en liten roadtrip i de olika vingårdarna som ligger tätt i denna vackra dal. Här kan man göra olika guidade turer  för provsmakning, se vinproduktion och köpa vin förstås. Vi gjorde en egen liten tur vilket också går bra, allt går då lite snabbare även om vi inte provsmakade kunde vi naturligtvis köpa något dyrt men säkert prisvärt vin. Klart att det hade varit kul att åkt runt och provsmakat vin en halv eller heldag, men det var inget som vi prioriterade denna gång.

Läs mer om Napa Valley

San Francisco

Vi tillbringade ungefär en halvdag i mysiga Napa innan vi fortsatt mot San Fransisco, vi var där för bara två år sedan men vi ville så gärna komma tillbaka. San Francisco är en av våra favoritstäder, så himla vacker och trots de höga backarna som man givetvis måste gå uppför är det underbart att promenera från Fisherman ´s Wharf  över kullarna mot China Town och vidare ned mot Union Square, eller från andra hållet.

I år kom vi från norr och fick glädjen att köra över Golden Gate bron som låg i tät dimma, det är tydligen svårt att pricka in en dimfri dag. Nåväl, vi är nog tvungna att komma tillbaka någon annan gång för att få några bilder i solsken också. Vi stannade bara två nätter men utnyttjade vår enda dag maximalt och nära 30 000 steg på markerades på stegräknaren.

Highway 1

Anses vara en av världens vackraste vägsträckor och det kan vi lugnt skriva under på. I år gjorde vi flera stopp i bland annat den mysiga staden Carmel by the Sea. Vi körde även 17 miles – drive som är en trevlig biltur med flera fina utsiktsvyer som förstås är välbesökta av en hel del turister men med lite tålamod kunde vi hitta parkeringsplats där vi ville stanna. På Highway 1 var den stora höjdpunkten för mig den häftiga bron Rocky Creek Bridge. Vår andra övernattning på sträckan gjorde vi på det helt galna hotellet Madonna Inn i San Luis Obispo.

Läs mer om Highway 1 och Big Sur

Hearst Castle

Ett annat trevligt stopp på nerresan mot södra Kalifornien är det fantastiska Hearts Castle. Den berömde tidningskungen vackra palats med trädgårdar och utsikt över kullar och Stilla Havet är väl värt ett besök. Slottet kan man endast besöka genom att göra en guidad tur och det sägs att man helst ska boka tur innan man kommer dit men vi hade tur och lyckades komma med den så kallade ”Grand Rooms Tour”, som ska vara bäst för förstagångsbesökaren.

Läs mera om Hearst Castle

Santa Barbara

Vi närmade oss Los Angeles sakta men säkert och cirka två timmars bilfärd därifrån ligger den trevliga badorten Santa Barbara, en liten stad med semesterkänsla. Vi stannade i två nätter och förutom att vi åt god mat, promenerade och solbadade på den fina stranden besökte vi även Malibu Beach som bara ligger ett par mil från Santa Barbara. Vi försökte oss på att köra Mulholland Drive som lär vara en av de mest berömda vägarna i Los Angeles men någonstans måste vi ha missat någon avtagsväg eftersom vi hamnade på en av de smalaste serpentinvägarna jag någonsin åkt på och på grund av tidspressen avbröt vi vårt Mulholland-besök för att köra förbi Los Angeles och hamna vid Huntington Beach.

Läs mera om Santa Barbara

Södra Kalifornien

Det var en lättnad att lämna köerna vid infartstrafiken till Los Angeles för att leta oss ut mot havet och kustvägen som går mellan Los Angeles och San Diego. Här ligger badorterna på rad och vi valde lite på måfå Huntington Beach bara några mil från till Los Angeles stadskärna. Givetvis är det mycket turister, många bilar men ändå i ett behagligt tempo, naturligtvis är det många av den lokala befolkningen som öven spenderar sin helg vid havet men det finns plats för alla, även för bilarna eftersom stränderna är oändliga och parkeringsplatser verkar det inte heller vara några problem med.

Vi bokade vårt boende på hotell i ett villaområde alldeles vid havet och hade ett par kilometer till själva Huntington centrum där hotellen är många och stora men där finns det flera restauranger att välja på och säkert ett roligt kvällsliv.

Vi fortsatte redan morgonen därpå och hamnade på härliga Mission Beach, som ligger mellan La Jolla och San Diego. Här njöt vi lite av solbädden och en god bok innan vi körde vidare mot San Diego och halvön Coronado som man når med en bro för ett par sista dagars vila med bad och strandliv innan det var dags att lämna USA för denna gång.

Läs mer om Underbara kustorter mellan Los Angeles och San Diego

San Diego fotat från halvön Coronado.