Weekend vid Höga Kusten del 1

Våra resor norröver är lätträknade men vi har länge velat göra en roadtrip mot Höga kusten med omnejd. Tyvärr är även semesterdagarna lätträknade, vi har inte prioriterat norra Sverige trots att vi vet att det finns fantastiska naturupplevelser, vackra omgivningar, lugn och väldigt mycket eget utrymme. De båda sistnämnda är något som jag gärna vill ha åtminstone på mina helger.

När jag fick höstterminens schema i min hand blev jag riktigt glad eftersom min fredag slutar redan 12.40, ja jag jobbar heltid men det innebär ju förstås att måndag till torsdag blir det desto längre dagar på jobbet. Det innebär också att vi kan komma iväg på lite längre weekendresor, det blir ju nästan två och halvdag istället för bara två, en minisemester och vad passade inte bättre än att göra den där resan norrut som vi pratat så länge om. Sagt och gjort en tidig fredagseftermiddag i början av september hoppade vi in i bilen med varsitt litet bagage, kaffe på termos, gott fikabröd och såklart regnkläder, vi körde mot Sundsvall.

Det passade perfekt att köra till Sundsvall när vi lite trötta efter en lång arbetsvecka inte ville bila alltför långt. Vi ville hinna fram innan det blev mörkt för att se lite av Sundsvall i dagsljus med en körsträcka på ca 35 mil och knappa fyra timmar, blev det ett utmärkt stopp i denna så trevliga stad.

Trevliga Sundsvall

Solen sken under hela vår bilresa upp mot Sundsvall väl framme körde vi fel?! Ja faktiskt visade självaste GPS:n oss in på  Sundsvallsbron eller som den egentligen heter Bro över Sundsvallsfjärden, bron är förhållandevis ny (2014) och är Sveriges tredje längsta bro. Tyvärr är det broavgift (infrastrukturavgift) men det är ingen större kostnad men lite onödigt att köra hela fyra sträckor istället för två när det ändå stod stora vägskyltar mot Sundsvall centrum där vi bokat övernattning.

Till sist kom vi fram till vårt förbokade hotell och checkade in och gav oss genast iväg för att hitta något gott att äta. Det låg fortfarande lite sommarkänsla kvar och på några restauranger fanns det möjlighet att sitta på uteserveringen under infravärme. Vi valde att sitta inomhus på Bishop Arms och kunde avnjuta en oxfilé samt en fjällröding tillsammans med glada Sundsvallsbor ute på afterwork.

Efter en stunds avkoppling kändes vår arbetsvecka som väldigt långt bort, tänk att få vara ganska långt hemifrån så här en tidig fredagskväll och nästan känna semesterfeeling. Vi tog en rejäl promenad runt de centrala delarna av Sundsvall innan vi somnade gott på mysiga Best Western – Hotel Baltic.

Boende i Sundsvall

Under den tid som jag gått och spanat in Sundsvall visste jag med bestämdhet att jag skulle bo på det legendariska Hotell Knaust. Nu skulle vi bo med SAS EuroBonus – poäng men typiskt så fanns inte detta hotell att boka för poäng så det fick istället bli Best Western Hotel Baltic som ligger endast ett stenkast från Knaust och som också var mysigt och trevligt på alla sätt och vis. Kanske var rummen aningens små och vägen utanför var riktigt störande, vi sover gärna med fönstret öppet på varma hotellrum. Frukosten var däremot riktigt bra och vi kunde ta med både kaffe och fikabröd inför lördagens fortsatta resa norrut.

Vädret en mardröm

Vädret hade under hela augusti och alla arbetsdagar i september varit strålande vackert men när vi slog upp våra ögon lördagmorgon öste regnet ner. Vi tittade på alla tänkbara väderappar men alla sa bara en sak – regn hela dagen från södra Norrland och uppåt. Så tråkigt och så himla typiskt, men inget att göra något åt – det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder, men sen är det ju det där med bilderna också, de blir inte riktigt samma som när solen skiner.

Nåväl vi lämnade lite molokna centrala Sundsvall och körde upp mot Södra Berget med fin utsikt över staden. Södra Berget är ett stort friluftsområde med hotell och skidbacke. Det finns flera vandringsleder i området, vi tog en kort promenad i duggregnet, försökte fota lite men tyvärr blev det bara dimmiga Sundsvalls-bilder från ovan.

Härnösand

Bara fem mil norr om Sundsvall ligger ännu en mysig liten stad – Härnösand. Självklart ville vi titta närmare på Härnösand som ligger så fint vid havet. Vi fick några minuter utan regn men ganska snart stod regnet som spön i backen så vi fick ta skydd i Härnösands vackra domkyrka.

Högakustenbron med rastplats

Vi lämnade Härnösand i ösregn och kom ganska snart fram till Högakustenbron. Det regnade lite lätt men oavsett väder är det ett måste att stanna till vid denna så otroligt vackra hängbro. Vi har ju stannat till här tidigare då i strålande solsken och visst blir det vackrare bilder i sol men väder är ju väder, inget att göra något åt. Vid den norra delen av bron kan man köra av här finns gott om parkeringsplatser för både person och husbilar, det finns restaurang och cafeteria, butik och en fantastisk vy.

Nordingrå och Bönhamn

Trots uselt väder fortsatte vi vår resa norrut vi hade bestämt oss för att stanna och vända om i Örnsköldsvik. Det finns mycket att se på vägen dit, vi passade på att göra en liten avstickare mot Nordingrå och Bönhamn som en vacker sommardag måste vara något av det bästa vi har i Sverige.