JämtlandSverige

Bilresa genom Norrland – Övernattning i Östersund och en liten tur till Åre

Det känns riktigt lyxigt att äntligen sitta i bilen, här gör jag mig nog som bäst. Vi lämnar fjällvärlden och ska bara köra knappa femton mil till Östersund för övernattning och en välbehövlig dusch. Jag har inget boende reserverat så det blir till att leta, ännu har inte semestrarna satt igång på allvar så det är inga problem att hitta boende för natten. Framåt sena eftermiddagen är vi framme i Östersund och checkar in på trevliga Hotel Emma.

Lättare promenad i Östersund

Det är en varm kväll och efter en tur runt Stortorget tar vi första bästa restaurang för kvällsmaten och drar oss sedan vidare ned mot vattnet – Storsjön. Trots att vi har lagt över 27 000 steg bakom oss känns det ändå bra att röra på oss lite lätt. Det blir ingen större sightseeingtur men vi njuter av den vackra miljön runt sjön innan vi går till sängs denna innehållsrika dag.

Innan vi lämnar Östersund tar vi oss en liten titt med bil och konstaterar att staden verkar supermysig och trevlig. Vi har ju bott mitt i centrum men tyvärr var vi framme ganska sent så de flesta butiker har hunnit stängt när vi anlände i går kväll. Det går ändå att känna småstadskänslan med fjällen som kuliss. Kanske kommer våra vägar att mötas igen.

Mot Åre

Lite stela är vi allt efter två dagars fjällvandring. Det ska vli skönt att slippa fjällvandra idag och fortsätta vår Norrlandstripp med bil, men lite saknar vi ändå fjället, så vi bestämmer oss att köra några mil nordväst mot Åre. Det är väldigt länge sedan vi var där och det ska bli kul att återse Åre som jag bara har sett på bild sedan dess.

Från Östersund till Åre är det cirka 10 mil och det tar cirka en och halv timme att köra. Vi känner igen oss till viss del men klart allt förändras. Vi hittar knappt in till Åre Torg där det byggts en hel del nya hus i lägenhetsform. Nytt och fräscht men jag vet inte, jag vill att det ska vara som förut. Klart att tiderna förändras och att det ställer krav på att det finns boende för alla som kommer hit och vill uppleva bra skidåkning eller andra naturupplevelser.

Åre Bergbana på torget är nog det enda jag känner igen från den “gamla” tiden.

Åre Kabinbana är stängd

Vi kör lite fram och tillbaka i Åre innan vi bestämmer oss för att ta oss upp på Åreskutan. Vi konstaterar snabbt att  Åre kabinbana är stängd, men jag minns att vi har testat den förr och då var den nästan ny. Nu finns det istället ett system med två liftar för att ta sig upp.

Jag förstår att det kanske är krångligt vintertid att behöva byta lift, men idag är vi så glada att det faktiskt finns lift så att vi får möjlighet att komma upp på Åreskutan utan att behöva vandra brant uppför, även om det skulle gå.

Lång kö och mycket folk

Vi kör bort en bit och trots att det ännu bara är förmiddag är det lång kö för att köpa biljett till liften. Först tänker vi strunta i att åka upp men då känns hela turen till Åre som förgäves. Vi står snällt kvar en bra stund och får till sist biljetter till de bägge liftarna.

Härligt, härligt att bara sätta sig i en kabin och så svisch tar vi oss uppåt. Vid typ halva sträckan är det dags att gå av för att byta till den sista liften, en liten bit att gå men ingen kö alls till liften.

Åre bjuder på vacker vy med fjäll och Åresjön.

Lunch på BaseCamp

Åreskutan och dess topp ligger på 1420 meter över havet. För att nå till slutdestination med lift måste vi således åka två liftar, som kallas VM8an och Gondolen. Väl uppe äter vi lunch på restaurangen BaseCamp 1274 m.ö.h med mycket fin utsikt över Åre, sjön och fjällvärlden. Klockan går dock i rasande fart och vi funderar på om vi ändå inte ska vandra upp till toppstugan.

Kö i fjällvärden

Min tå ömmar rejält idag och när vi kommit en bit upp tillsammans med ett lämmeltåg av andra turister känner vi att det får räcka med äventyr för idag. I toppstugan har jag läst att man ska äta våfflor men vi förstår ju att kön till dessa nog kommer att ta resten av eftermiddagen. Vi njuter en stund av att de fantastiska vyerna, men den där riktigt unika fjällkänslan infinner sig inte idag tillsammans med hundratals andra turister. Att stå i kö för att gå på fjället existerar inte i min värld.

Mot Vildmarksvägen

När vi lämnar Åre har vi en ganska lång resa framför oss. Vi ska fortsätta norröver och närmast på tur står Vildmarksvägen. Jag har tidigare på morgonen reserverat boende på Pilgrimshotellet i Gäddede och dit är det nu nästan 32 mil och beräknad tid på fyra timmar. Bara att sätta fart.