Vi har testat Polenfärjan, Nynäshamn – Gdansk

Under flera års tid har vi gått och tänkt på och nästan bokat Polenfärjan från Nynäshamn till Gdansk men så har vi tagit det säkra före det osäkra och istället kört bil genom Sverige för att ta oss till bland annat Tyskland. Inför årets höstlovsresa på knappa fyra och en halvdag vill vi göra en roadtrip med både Polen och Tyskland inräknat och då blev det liksom självklart att titta på snabbast möjliga färdväg för att hinna med så mycket som möjligt.

Men så blir jag tveksam igen när jag läser ganska många och lite trista recensioner av Polferries, man vill ju att ens knappa semesterdagar ska vara maxade med trevliga upplevelser och inte nästan ett dygn på en färja som det verkar lite si och så med. Ända in i det sista velar vi och lyckas missa de billigare hytterna, men så bestämmer vi oss till sist att prova åtminstone en enkelresa med Polenfärjan från Nynäshamn till Gdansk.

Jag bokar utresa från Nynäshamn med nattfärjan som går klockan 18.00. Det känns perfekt att tillbringa en färjeöverfart på arton timmar och komma fram lagom till lunch i Gdansk istället för att köra genom halva Sverige i oktobermörker, komma fram till Skåne trötta, fortsätta över till Danmark och så vidare in i Tyskland. Självklart är Polenfärjan ett riktigt bra alternativ.

Vi är såklart alltid på plats långt innan vi behöver, bättre att vara för tidig än att komma försent men denna höstlovsonsdag behöver vi inte oroa oss över Stockholmstrafiken, den är riktigt gles denna tidiga eftermiddag. Men man kan aldrig veta, det kan verkligen vara en utmaning att ta sig från norra Stockholm till den södra sidan nu kom vi fram till Nynäshamn redan klockan femton, alltså hela en och halvtimme innan de stänger för att få köra på färjan.

Strax efter klockan femton öppnar man påfarten för en del personbilar samt för alla långtradare som ska köra ombord och de är många. Vi får naturligtvis vänta nästan en timme för att köra ombord men lite intressant är det att följa hur de stora lastbilsekipagen får backa på färjan. När de flesta av långtradarna är ombord är det dags för oss att åka på, inga problem att köra på färjan, vi hamnar på övre våningen där de flesta av personbilarna får stå.

För personbilarna är utrymmet ganska trångt och lite förundrad är jag hur vi ska komma av färjan när vi stod mot en vägg, inte alls som “vanliga” färjor där man oftast bara kör på och sedan av färjan framåt.

Hytt

Väl ombord hittar vi vår hytt och jag har bokat en av båtens bästa hytter, “Premiumhytt” för två personer inklusive frukost. Hytten är på 14 kvadratmeter med två fönster och havsutsikt såklart, känns direkt riktigt hemtrevlig trots den lite slitna åttiotals-looken. Huvudsaken att det är rent och det finns inget att klaga på ur det hänseendet. Två bäddar med slitna sittmöbler och badrum, även om den lite bättre hytten är ganska dyr ca(14o0:-) är det väl värt pengarna med tanke på att vi kommer att tillbringa över arton timmar på båten.

Vi är nöjda över vår hytt och hinner ta ett glas vin av den medhavda flaskan eftersom jag vet att man inte öppnar taxfree – butiken förrän klockan halv sju när vi är ute på internationellt vatten.

Utsikt från hyttfönstren

Vi strosar runt lite på däck innan middagen men det är kallt, riktigt kallt.

Middag på M/F Wawel

Det finns två restauranger eller åtminstone en a’la carte restaurang samt en cafeteria där man också serverar  middag, frukost och lunch. Jag tror att cafeterian även tjänar som bar eftersom vi inte ser någon annanstans att köpa dryck, möjligtvis på båtens disco går det att beställa drycker av olika slag.

Vi frågar om man behöver reservera plats när vi ser att a la carte restaurangen inte har så många bord men hovmästaren ler lite överseende och intygar att vi kan komma när som helst mellan klockan 17 och 22.

Vi är hungriga och tar oss tillbaka precis innan båten lämnar hamn. På menyn finns flera rätter att välja på och både jag och maken är överraskade över den goda maten. Jag tar oxfilé medan maken äter lax, till ett hyfsat bra pris. Efterrätten är alltid det bästa och jag är löjligt förtjust i glassen toppad med grädde, choklad och lite frukt.

Det är becksvart ute och vår enda utsikt är matroserna som jobbar med indragning av rep till förtöjning.

Att göra ombord

Inte mycket är nog mitt svar. När maten är uppäten är det dags för promenad, men ute är det mörkt och kallt. Vi tittar in i taxfree – butiken och köper några flaskor vin och lite leksaker inför den stundande julen. Taxfree – butiken är inte stor men vi är inte särskilt intresserade av taxfree – varorna så vi tar istället en tur till diskoteket men där är det alldeles tomt. Det är nog så att de flesta som åker med Polferries är lastbilschaufförer och de passar på att sova, vilket vi också kommer att göra, i många timmar.

18  timmar senare

Det är en lång förmiddag, jag är inte van att inte ha något att göra,  jag bannar mig själv att jag inte ens har en bok med mig. Efter frukosten tar vi oss en liten promenad ute på däck, det är ett måste för mig att starta varje morgon med frisk luft, nu är det inte direkt någon långpromenad vi gör men vi hinner i alla fall njuta en stund av regnbågen ute i havet.

Vill 11.30 måste vi lämna hytten men vi kommer inte ut på bildäck förrän det är dags att lassa av bilarna strax efter 12 – tiden. Det är en ganska seg väntan eftersom vår bil står längst in, de bilar som står ytterst får backa ner från övervåningen, läskigt, men det går bra för alla att ta sig till bottenvåningen. Vi som är bland de sista från övervåningen kan vända här uppe och köra med nosen i rätt riktning

Vad tyckte vi om Polenfärjan mellan Nynäshamn och Gdansk?

I det stora hela var vi riktigt nöjda. Skönt att vara nere i Polen med den egna bilen förhållandevis snabbt.Trots att det inte finns mycket att göra på färjan och att höstsäsong med mörker och kyla gjorde att utevistelse inte var aktuellt fick vi många sköna timmar för vila och det kändes som bra investerade pengar att välja en dyrare hytt. Det gungade en del men det var ingen större fara, ganska skönt att slumra till de rullande vågorna.

Frukosten är ganska enkel men det finns äggröra, korv och bacon samt kallskuret. Jag äter helst inte någon stor frukost men just när man har lite mer tid hade det inte gjort något alls om frukosten varit lite roligare med lite mer att välja på.

Vad kostade turen Nynäshamn – Gdansk?

Totalt betalade jag 3.273 kronor, för personbil och förare: 1539 kr, medpassagerare 323 kr samt Premiumhytt inklusive frukost för 2 personer 1411 kr. Inte så billigt men vi kom ju ganska långt på dessa pengar, kanske skulle man ha flugit men då hade det inte blivit någon roadtrip med den egna bilen.

7 reaktioner till “Vi har testat Polenfärjan, Nynäshamn – Gdansk

  • november 16, 2019 kl. 3:50 e m
    Permalink

    Bra info, väntar nu på fortsättningen. Den är av stort intresse. 😃 Vi har ofta sagt att vi ska göra en sådan rutt.
    Och så fina bilder, bidrar lillebror med dem?
    Hälsningar Monika

    Svar
    • november 16, 2019 kl. 7:25 e m
      Permalink

      Hej!
      Ja Polferries är en riktigt bra transport till Polen. Har man bara tålamod är det helt perfekt att resa genom Polen som är billigt, vackert och lugnt. Vi har ju som du vet alltid bråttom men hade vi haft mer tid hade vi gjort en långsam, långsam resa genom östra Europa i lågsäsong, och särskilt Polen och Tjeckien vill vi se mycket mer av, som jag längtar …att få njuta att bila genom dessa länder.
      Ni som har lite tid, har ni tänkt länderna i Baltikum – Estland, Lettland & Litauen? Nära och säkert mycket att uppleva.

      Nej tyvärr, lillebror bidrar inte så mycket, numera är det oftast bara jag som fotar om vi inte befinner oss i typ “Premiumländer”!
      Må så gott // Christina

      Svar
  • november 22, 2019 kl. 10:12 f m
    Permalink

    Hej, bra transport men i längsta laget, 18 timmar! I Polen har jag bara varit en gång, i Krakow. Låter tveklöst trevligt med bilresa i Polen och Tjeckien men nu står en longstay i Portugal på tur. Det finns så många vackra platser i Europa, Italien är en mycket stark kandidat för oss, speciellt Neapel som jag vill se mer av.
    Vad menas med ”Premiumländer”?
    Trevlig helg!
    Monika

    Svar
    • november 22, 2019 kl. 7:39 e m
      Permalink

      Ja, 18 timmar är verkligen länge, men så här i efterhand är vi glada att vi testade Polferries som vi ändå tyckte var helt okej. Longstay – Portugal känns ju helt underbart, ni gör helt rätt, åka iväg när vintern är som värst.
      Jag längtar till Italien varje dag, håller med dig om Neapel, så spännande att få stanna där och lära känna staden mer.
      Premiumländer = när vi orkar ta fram systemkameran (väger 1 ton) men ger bästa bild = länder som är värda att fota, ex USA, Australien, mm). Vi borde skaffa oss en lättare och enklare kamera för bästa bild, oavsett land! (lite internt skämt, eftersom jag tycker Th ska bära den tunga kameran)
      Trevlig helg
      Christina

      Svar
  • november 24, 2019 kl. 3:24 e m
    Permalink

    Föreslår att ni har Premiumländer på närmare håll. Varför inte lägga till Sverige och Europa? Annars kanske lillebror tappar i muskelkraft… 😉
    Bilderna från Gdansk var för övrigt suveräna!
    En trevlig vecka önskar Monika

    Svar
    • november 24, 2019 kl. 5:43 e m
      Permalink

      Tack och det kommer snart mera från vår Polenresa. Precis som du skriver finns det stor anledning att plocka upp systemkameran lite oftare, men det är ju så lätt att bara plocka fram mobilen ur fickan och fota. Klart att det inte blir lika bra som med systemkamera men betydligt lättare. Tror dock inte att lillebror tappar muskelkraft, han tipsar mig ofta om bra vinklar, objekt och annat när jag fotar.
      Ja det blev allt lite knasigt det där med Premiumländer, vi stryker nog det ur vårt vokabulär(ha, ha)!

      Önskar även Er en härlig ny vecka!
      Christina

      Svar
  • november 24, 2019 kl. 8:41 e m
    Permalink

    Det blev lite fel det här. Mobilbilderna är som sagt suveräna, tänkte bara att Th’s muskler förtvinar om han inte lyfter tyngder ibland. 😂

    Ha det gott, jag ser fram mot nästa avsnitt från er Polenresa.
    Monika

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 18 =