AsienSri Lanka

En tvådagars roadtrip i Sri Lanka

Klockan har inte ens slagit sex på morgonen när vi hämtas upp av bil med chaufför. Vi ska göra en tvådagarsresa i Sri Lanka. Vi har trott att vi skulle kunna göra en betydligt längre roadtrip än vad vi nu har bokat eftersom vi ändå har två dygn till vårt förfogande, men vi förstår ganska snabbt att resa i Sri Lanka tar tid. Man kan absolut inte titta på antal kilometer och uppskatta hur lång tid det tar att färdas sträckan eftersom vägarna är fyllda av bilar, tuktuk, mopeder, människor och hundar.

Tuff morgontrafik

Vi möter många barn som i gryningen är på väg till sina skolor och det ser läskigt ut när bilar gör galna omkörningar på de hårt trafikerade vägarna. Till en början sätter jag hjärtat i halsgropen mest hela tiden men snart blir det till en vana och istället för oroa ihjäl sig är bästa strategin att tänka att just idag kommer inget att hända. Allt kommer att gå bra även om oron finns där när vi är helt i händerna på en annan persons beslut. Vår chaufför kör ändå lugnt och försiktigt men ibland får vi möten av bilar då det är riktigt nära att vi smäller, usch!

Tidigt på morgonen beger vi oss iväg, vi lämnar kusten och åker lite söder om den större staden Kandy. Det hade helt klart varit intressant att stanna där men vi har bestämt oss för att göra flera olika aktiviteter. Jag tror det skulle ha tagit alldeles för lång tid att stanna i en storstad och vi vill se mer av Sri Lanka under den korta tid vi är här.

Bland örter och kryddor

Trots att vi noga förklarat för researrangören att vi inte är intresserad att se elefanter hamnar vi ändå på en mindre elefantfarm på vårt första stopp. Vår chaufför förstår inte riktigt vad vi menar, hans engelska är det lite si och så med. Han har fått hoppat in för en annan chaufför som blivit sjuk och vi är förstås glada att vi får en frisk chaufför och guide, men en del språkproblem har vi dock.

Vi hälsar snällt på en lösgående elefant, jag har så svårt för djur som ska visas upp även om djuren på den här farmen verkar ha det bra. Vi vill såklart inte vara oartiga men gör ganska snart klart för elefantskötaren att vi varken vill rida på någon elefant eller stanna så länge, det blir därför ett mycket kort besök och sedan åker vi vidare. Vi åker inte så långt, bara några kilometer bort ligger en ört- och kryddträdgård. Kanske lite mer intressant än en elefantfarm.

Vi går en guidad tur genom olika kryddor, frukter, växter och örter. Vi får även lukta och prova, det finns en läkeväxt för alla krämpor. När det blir dags att fylla i våra hälsotillstånd så att vi kan köpa rätt medicinalväxt för våra eventuella sjukdomar, säger maken att vi mår hur bra som helst, inga som helst fel på oss, alltså inget att fylla i. Guiden eller kanske mer försäljaren packar ihop alla sina krämer och visar oss utgången väldigt fort. Ja inte undra på det, kanske borde vi ha köpt något ändå.

Roadtrip bland teplantage och kurviga vägar

Vi fortsätter ett par mil in i landet och det går uppför på tidvis ganska krokiga vägar. Det är ingen skön bilåkning eftersom vi kränger fram och tillbaka i kurvorna som är många. När vi kommer upp bland teplantagen stannar vi till en stund och njuter av de fina landskapen. Temperaturen är betydligt lägre här uppe i högre terräng men särskilt kallt är det inte, innan vi åkte bad researrangören oss att ha med varma kläder. Nja jag förstår att vi har lite olika sätt att se på kyla men någon jacka behövs verkligen inte och inte heller jeans, det hade gått utmärkt med till exempel lite längre short eller kortare byxor.

Vi fortsätter mot nästa mål som är en tefabrik med tillhörande mindre teplantage. Vi får en intressant guidning i fabriken, får provsmaka te och även möjlighet att köpa lite olika sorter.

Mitt reportage – Vi besöker teplantage och tefabrik i Sri Lanka

Nuwara Eilya

Innan vi ska hoppa på tåget i vid stationen Nano Oya behöver vi hämta ut kontanter till chauffören som även sköter betalningen. Vi har inte betalt något alls innan vi startar bilresan men inför tågresan vill han ha lite pengar för att kunna betala tåg och förmodligen övernattningen.

Vi stoppar till i den livliga staden Nuwara Eilya som ligger ganska mitt i landet på hela 1990 meters höjd. Vi får leta en bra stund innan vi hittar en fungerande bankomat men till sist lyckas chauffören hitta en så vi kan plocka ut pengar för att betala en del av resan. Det fungerar inte med kort till betalning i mindre sammanhang, då är det cash som gäller.

Tågresa från Nuwara Eilya till Ella

Vi lämnar staden Nuwara Eilya och kör en kort sträcka mot stationen för att hoppa på tåget som ska ta oss på kanske världens vackraste tågresa. Efter lite bryderi om huruvida vi ska få en sittplats eller ståplats under den tre timmar långa resan löser sig allt genom att chaufförens kompis som är tågvärd kastar sig på tåget när det kommer in på perrongen och tingar två riktigt bra platser. Här kan vi både njuta och fota landskapen allt eftersom de passeras. Det är en riktigt fin tågresa som absolut är värd att göra även om vi bara gör den korta varianten på tre timmar som känns mer lagom än den betydligt längre på över sex timmar mellan Kandy och Ella.

Mitt reportage  –  Nuwara Eilya till Ella – Världens vackraste tågresa?

Boende och utflykter i Ella

Vår dag lider mot sitt slut när vi checkar in på hotellet som ligger en bit upp i bergen ovanför staden Ella. Det är en fantastisk kväll som tyvärr tar slut alldeles för snabbt, vi somnar gott för att snart möta en ny dag med nya spännande äventyr. Vi rivstartar morgonen med att bege oss till Little Adams Peak som vi klättrar upp på. Vyerna över landskapet är skimrande grönt, teplantagen och risodlingar syns över hela dalen. Vi ser mot Ella Rock som också ska vara en fin upplevelse att bestiga men vi nöjer oss med Little Adams Peak denna gång.

Mitt reportage – Ella – En bergsby bland teplantage och himmelska vyer

Vi fortsätter till fots mot den vackra bron Nine Arch Bridge, stigen går genom lövskog och teplantage och nedför är det hur lätt som helst att ta sig fram men att gå tillbaka är inte lika roligt när det går uppför. Vi njuter förstås att gå på järnvägen och tror att det ska komma ett tåg, men nej det verkar vara försenat, inget tåg kommer kanske har vi tagit fel på tiden. Bron är trots det uteblivna tåget helt klart värt ett besök, så vacker.

Mitt reportage – Mini Adams Peak och Nine Arch Bridge i Ella

Tillbaka mot havet

Det är ganska skönt att sätta sig i bilen för några timmars transport tillbaka mot kusten men även om det inte är så många mil att köra kommer det att ta tid. Vi stannar till för att äta  en senare lunch i närheten av ett vattenfall, när lunchen är avklarad traskar vi en bit upp på vandringsleden. Det är ingen riktig fart i vattenmassorna men trots att vi klättrar uppför en bra bit är det inte alls mycket vatten.

Vi åker vidare och jag har tappat bort orienteringen men på google maps ser det inte alls ut som att vara så långt att åka tillbaka till kusten och hotellet. Vi stannar till lite då och då men det blir många timmar i bilen under eftermiddagen. Det är mycket att se, naturen är vacker, vägarna är av blandad kvalitet, trafiken är på sina håll intensiv men ibland är vi nästan själva lite beroende på var vi färdas.

Tempelbesök i Mahamevnawa Buddhist Monaster

Efter många timmar ute på vägarna för att ta oss tillbaka börjar till och med jag tycka att det blir lite tröttsamt att aldrig komma fram. Det börjar skymma och plötsligt stannar chauffören bilen, vi ska besöka ett tempel. Det har vi kommit överens innan vi reste ut men senare under resans gång visste chauffören inte om vi skulle hinna, det berodde lite på trafiksituationen.

Precis innan det börja mörkna är vi framme vid ett stort Buddhist tempel. Vi tar av oss skorna och går runt i den vackra trädgården, templet är utsmyckat i guldförgyllda symboler, fontäner och statyer. Buddha glänser vackert. Det är en magisk stämning innan mörkret lägger sig över tempelbyggnaderna och den stenbelagda trädgården.

Bilfärd i mörker

Solen har gått nerd sedan länge när vi kommer tillbaka till vår resort ute vid kusten. Efter besöket i det undersköna templet är det becksvart, jag kollar google maps och tror att vi har högst en timme kvar innan vi är framme. Vår chaufför skakar på huvudet, han tror att det minst är två timmars bilkörning kvar och han har så rätt.

Trafiken efter mörkrets inbrott är mycket värre än det vi hittills upplevt. Jag vet inte var templet riktigt ligger i förhållande till huvudvägen, vi är ute på småvägar, det vimlar av människor, hundar och mopeder. Vägen är i uselt skick och jag har bara min mobiltelefon för att följa färden mot civilisationen. Vi passerar Kandy där det som tur är inga större trafikhinder, men alltjämt intensivt. Så småningom kommer vi tillbaka till resorten vid havet där vi har våra resväskor och kommer att stanna några dagar till.