Helsingborg, Landskrona, Kävlinge och Lomma – Fyra kommuner i västra Skåne (40-43/290)

Vi är ute på vad vi kallar “Expedition Sveriges 290 kommuner” och har kommit fram till Skåne. Här finns det hela 33 kommuner som vi ska besöka under ett par dagar i mars månad. Egentligen är det en riktigt drömsemester eftersom vi älskar Skåne oavsett årstid, men klart att det tar sin tid att besöka kommunerna eftersom de flesta har flera intressanta sevärdheter. Vi försöker se så mycket som möjligt i de kommuner vi besöker men klart är att i några av kommunerna blir det relativa snabba besök medan andra tar betydligt längre tid. Häng med på en ny runda kommunerna när vi besöker Helsingborg, Landskrona, Kävlinge och Lomma. Fyra fina kommuner i Skåne, men väldigt olika varandra.

Helsingborgs kommun

Vi börjar i Helsingborg en kommun som vi själva har bott och verkat i mellan åren 1983 och 1992. Våra två äldsta barn är födda här och även sedan vi flyttat härifrån har vi gästat staden många gånger och de senaste åren har det blivit minst fyra eller kanske fem besök per år. Helsingborg är absolut en av de kommuner i Sverige som vi gillar allra bäst och kan tänka oss flytta tillbaka till.

Det är en lagom stor kommun som fräschats upp och bjuder både invånare och turister på många härliga upplevelser. Havet och Öresund spelar stor roll och området som tidigare varit ett smutsigt industriområdet är numera ett snyggt bostadsområde med fina strandpromenader nära city och havet.

Under våra år som kommuninvånare var Helsingborg en bra stad att bo i. Lagom stor och nära till allt. Vi kände sällan att vi behövde resa utomlands eftersom vi hade allt vi behövde inpå knuten. Havet, stränder och en betydligt längre sommarsäsong gjorde att vi inte alls tänkte på att besöka varmare länder. Förmodligen hade vi tänkt annorlunda nu när vi är nyfikna på hela världen men klart är att en mild vinter är skönare än de kyligare som jag upplever att vi har uppåt landet.

Lite historia

Helsingborg ligger vid Öresunds smalaste del, där endast 3 750 meter skiljer staden från Helsingör i Danmark. Läget vid Öresund har gett staden en strategisk position under lång tid. Under medeltiden var staden ett av Nordens mäktigaste fästen och inblandat i mycket av tidens maktspel.

I området kring kärnan har det funnits bebyggelse sedan 900-talet, nedanför den branta sluttning som löper längs Öresundskusten, växte också bebyggelse fram. Den äldsta kända borgen i Helsingborg, en ringmur med kärntorn, uppfördes vid mitten av 1100-talet. Den ännu kvarstående anläggningen, Kärnan, påbörjades sannolikt vid 1300-talets början. Det var ett av Danmarks starkaste riksfästen och utsattes för flera belägringar.

Under århundradena har Helsingborg drabbats av flera politiska konflikter och stridigheter. De ständiga krigen gick också hårt åt staden och dess bebyggelse. Sedan 1700-talet lugnade det ner sig och man har kunna levt en relativt fredlig tillvaro sedan dess. På 1800-talet lyckades Helsingborg återhämta sig ordentligt genom att bli en av Sveriges snabbast växande städer som en viktig hamn- och industristad. I slutet av 1800-talet och början på 1900-talet ökade antalet industrier i Helsingborg drastiskt.

Kärnan från 1300-talet är det som återstår av Helsingborgs slott.

Helsingborgs rådhus

År 1889 hölls en arkitekttävling för att bestämma utformningen av Helsingborgs nya rådhus. Tävlingen vanns av den blott 26-årige Alfred Hellerström som nyss tagit sin examen från Konstakademien i Stockholm. Rådhuset stod färdigt 1897.

I byggnaden håller kommunens fullmäktige sina sammanträden. Det är även kontor för kommunstyrelsens förvaltning. 1965 inrättades här även ett vigselrum för borgerliga vigslar. 1967 förklarades rådhuset som byggnadsminne.

I Helsingborgs rådhus finns stadens kommunhus. Kommunen är Sveriges åttonde största med 150 109 invånare den 31 december 2021.

Färjor mellan Helsingborg och Helsingör

Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör har en lång historia, inte minst beroende på den tidvis livliga handeln mellan de båda sundsstäderna. Under snart tusen år har det funnits en mer eller mindre regelbunden förbindelse över Sundet.

Från mitten av 1800 – talet började välbärgade danskar från Helsingör göra nöjesresor till bland annat Ramlösa brunn och galoppbanan. Den första tågfärjeförbindelsen upprättades mellan Helsingborg och Helsingör i mars 1892. Tågfärjelinjerna kom dock att ha störst betydelse för godstransporterna. Under slutet av 1920-talet intensifierades biltrafiken över sundet. Tågfärjorna började då ta med bilar i mån av utrymme. Den första bilfärjelinjen mellan Helsingborg och Helsingör öppnade 1931.

Det nya seklet och ökande trafik innebar att nya färjor sattes in. Efter andra världskriget ökade trafiken då det svenska reseföretaget Linjebuss etablerade sig med bussresor ut i Europa. Så småningom ökade trafiken, färjorna blev större och fram till Öresundsbrons invigdes 1 juli år 2000 kom färjetrafiken ha stor betydelse för regionen både för person- och biltrafik.

Helsingborg som turiststad

Numera är vi turister i vår gamla hemstad vilket inte alls är så dumt. Förr när vi levde här, hade vi jobb och småbarn att sköta men nu när vi besöker staden kan vi slappna av, bo på hotell, äta gott och bara tänkta på oss själva. Visst har det hänt mycket i Helsingborg sedan vi flyttade härifrån. Staden har fräschats upp, gamla industrier är borta och nya bostadsområden har vuxit upp utmed de tidigare trista och slitna kvarteren runt hamnen.

Bra utbud på hotell i Helsingborg

När vi besöker Helsingborg brukar vi bo på lite olika hotell. Det finns flera riktigt trevliga hotell mitt i centrum och en av mina favoriter är det relativt nya hotellet, Clarion Sea U. Även det anrika Hotell Mollberg ligger med perfekt läge och nära till allt. Alldeles bredvid färjeterminalen finns Hotell Marina Plaza som vi också gillar. Även Radisson Blu Metropol vid Söder city är fräscht och brukar har riktigt fin frukost.

Vill vi bo med fri parkering brukar vi bo på Hotell Horisont, ett Good Morning hotell som ofta är lite billigare. Hotellet ligger knappa 2 kilometer söder om de centralaste delarna men är helt okej, även om vissa rum ännu inte är renoverade och frukosten är ganska enkel brukar vi trivas bra där.

Sist vi var i Helsingborg testade vi för första gången Hotell Stadsparken, tidigare Hotel Duxiania, som ligger utmärkt intill Stadsparken på Bruksgatan med flera restauranger i närheten. Däremot var rummen något slitna men ändå helt okej. Nästa gång har vi planer på att bo på det omtalade The Vault Hotel där vi vid ett tillfälle åt en lättare middag, och som jag minns var ett riktigt trevligt ställe.

Mollbergs mysiga hotell.

Färjeterminalen i Helsingborg.

Är man i Helsingborg är det alltid kul att ta en tur över till Helsingör mitt över sundet, båtarna går ofta och turen tar bara 20 minuter. Vill man inte stiga av färjan kan man boka in sig på färjans restaurang och äta en bit mat medan man färdas fram och tillbaka över sundet.

På sommaren är Ramlösa brunnspark trevligt att flanera runt i. De gamla sekelskiftes villorna och det vackra Brunnshotellet är väl värt ett besök. Några kilometer söderut ligger fiskebyn Råå som bjuder på flera restauranger, bad och camping. Oavsett årstid är orten mysig att besöka.

Sofiero slott är ett underbart litet slott med en vacker park och ska helst besökas när rhododendron står i full blom. 

När vi besöker Helsingborg tar vi gärna en promenad utmed de nya fräscha områdena runt småbåtshamnen och norrut i Helsingborg. 

Landskrona kommun

Ett par mil söderut från Helsingborg ligger Landskrona. Även det en stad som rustas upp och blivit en härlig stad att besöka. Landskrona är en gammal industristad som fräschats upp och det måste erkännas att vi inte varit särskilt mycket i Landskrona under våra år som boende i Skåne. Det är först de senaste åren som vi besökt Landskrona och märker att det byggs en hel del nytt i stadskärnan.

Lite historia

Landskrona fick stadsrättigheter 1413 och har sedan dess varit en viktig sjöfarts-och handelsstad i Öresunds centrum, med växlande levnadsvillkor och framgångsperioder.

Unionskungen Erik av Pommern hade sedan 1410 haft en gård i Södra Säby, platsen som skulle bli Landskrona, och redan samma år hade han där stiftat ett kloster. Gården och klostret var viktiga grunder för stadsbildningen. Landskrona kom sedan att spela en stor roll i de dansk-svenska krigen. Efter freden i Roskilde 1658 blev Skåne svenskt och Landskrona utsågs till Skånes huvudstad,

I början av 1700-talet beslutades att staden skulle befästas ytterligare samt att den skulle flyttas en bit söderut vilket också skedde. Staden upplevde ett uppsving och hade i slutet på 1700-talet nu 2 000 invånare. I mitten av 1800-talet fick staden järnvägsförbindelse som kom att utveckla staden, men även sjöfarten och framför allt varvsindustrin utvecklades från 1915 fram till  1970 – talet. Det blev dock sämre tider och under 1980-talet lades varvsindustrin ned och Landskrona drabbas hårt av minskade arbetstillfällen. Nu är staden i ett expansivt skede igen och det satsas mycket på näringsliv och turism.

Vårt besök i Landskrona

Tyvärr har vi inte varit i de centrala delarna av Landskrona mer än att vi besökt Citadellet eller Landskrona slott ett par gånger genom åren. Vid vårt kommunbesök letar vi upp kommunhuset som ligger centralt i staden. Området här omkring består av en del nya byggnader uppblandat med äldre bebyggelse. Vi spanar in ett hotell med gångavstånd till Citadellet som kanske kan besökas någon gång i framtiden.

Landskrona stadshus fotas och en ny kommun är besökt.

Citadellet – Landskrona slott

Ett av Landskronas största turistmål är förstås Landskrona slott / Citadell.  som är ett spännande besök för både ung och gammal, Slottet  stod klart år 1559 och var tänkt mer som en borg eller fästning än ett slott. Huvudbyggnaden har en militär utformning och var inte tänkt för bostadsändamål. Slottet inramas av en ringmur och en 70 meter bred vallgrav. En bro med vindbrygga leder från Öresundssidan in till slottet.

Ett annat slott som vi även har övernattat på är Örenäs slott i Glumslöv som tillhör Landskrona kommun. Förutom bra boende och trevlig atmosfär ligger de mysiga fiskebyarna Ålabodarna och Sundvik strax nedanför slottet.

Kävlinge kommun

Vi lämnar Landskrona och kör cirka 25 kilometer sydost till tätorten Kävlinge där även kommunhuset finns. Även fast jag aldrig varit i själva orten Kävlinge har vi  besökt andra orter i kommunen. En av orterna Löddeköping ligger utmed E6:an där det finns ett ganska stort köpcenter som man ser från motorvägen.

I kommunen råder småstadskänsla och en vårvinterdag som denna är det lugnt och fridfullt utmed gatorna i Kävlinge trots att det finns över 32 100 invånare. Kommunen är till ytan den 30:de minsta i Sverige.

Lite historia

En av de äldsta skriftliga källorna där Kävlinge omnämns är en kyrklig handling från 1120. Vid den här tiden skrevs namnet Kyflingi. Nuvarande Kävlinge kommun omfattades i mitten av 1800-talet av 13 småsocknar vilka alla kom att bilda egna kommuner 1863. Det kommunala självstyret i dagens mening går tillbaka till 1862 års kommunalförordningar. Då indelades landet i borgerliga kommuner och indelningen byggde på den gamla sockenindelningen.

Kävlinge och järnvägen

Järnvägen har sedan länge varit viktigt för Kävlinge. Järnvägens betydelse för samhället avspeglas i kommunens vapen som symboliserar järnvägsknuten. I vapnet, som är utfört i guld på grön botten, utstrålar de sex järnvägarna från Kävlinge i mitten. Den första banan var Malmö-Billesholms Järnväg (MBJ) som går mellan Arlöv, Teckomatorp och Billesholm, och öppnades 1886. Samma år invigdes också linjen mot Lund som var en del av Lund-Trelleborg Järnväg. 1893 byggdes linjen mot Landskrona som kallas Landskrona-Kävlinge järnväg. År 1906 byggdes först linjer mot Sjöbo och året därpå linjen mot Barsebäcks hamn som gick under beteckningen Kävlinge-Barsebäcks järnväg .

I april 1996 spårade ett godståg med ammoniakvagnar ur i Kävlinge, cirka 9 000 människor evakuerades i vad som är den största evakueringen i Sverige i modern tid.

Gamla kyrkan i Kävlinge

Kyrkan är en romansk absidkyrka av sten från 1100-talets senare del. De äldsta delarna är daterade till 1157. Valven slogs troligen på 1300-talet då även vapenhuset i norr uppfördes. Tornet tillkom på 1400-talet. Kyrkan har kalkmålningar från 1300- och 1400-talen.

Kyrkan lämnades att förfalla 1897, då den nya kyrkan, Korsbackakyrkan, uppfördes cirka 250 meter norr om Gamla kyrkan, men den restaurerades successivt för att återinvigas 1957. Efter avkristningen 1897 användes kyrkan tidvis som brandstation och sädesmagasin.

Folkets Park i Kävlinge

Silverforsen Folkets Park, i Kävlinge är en andelsförening som bildades 1905 av arbetarna på Kävlinge skofabrik. Kring sekelskiftet levde ganska många människor i stor fattigdom och svält. Disponenten gav tillåtelse att dela upp mark för odling av matpotatis och andra grödor på fabrikens baksida. Eftersom behoven var stora, växte verksamheten till att omfatta i stort sett alla anställda. Samma år köpte arbetarna mer mark där drygt hälften blev avstyckad för odling som finns kvar än idag med kolonier längs med en av de finaste sträckorna av Kävlingeån. Den andra markhalvan på 33 000 kvadratmeter gjordes i ordning för mötesverksamhet och nöjen. Parken invigdes i april 1906, två dagar före första arrangemanget i parken.

1993 utbröt en brand som medförde att andelsföreningen mer eller mindre lades ner,  Under hela 1990-talet har sedan parken och koloniområdet drivits av ett fåtal intresserade. Sedan 2002 har parken drivits av en ny styrelse. Parken har rensats upp, flaggstången rätats upp, gräset har klippts, sjuka träd fällts och buskar och sly har klippts ned eller tagits bort.

Lomma kommun

Vi lämnar Kävlinge och tar oss tillbaka mot havet och hittar fram till en annan lite mindre kommun, Lomma. I kommunen bor det nära 25 000 invånare.

Vi tar oss till kommunhuset som ligger i Lommas centrum, där det även finns skola och några butiker. Det känns ganska ödsligt så här en dag mitt i veckan men Lomma är mer än ett trist centrum. Inte långt från de centrala delarna ligger havet och Lomma hamn som vi vill se mer av.

Lite historia

1085 grundades Lomma och många ortnamn i bygden kan härledas till den rikedom som uppstod genom handel och kyrka i närbelägna Lund.

I mitten av 1700-talet var regionen, liksom de flesta andra områden i Sverige, ett enkelt jordbrukssamhälle. Mot slutet av 1700-talet beskrivs Lomma bys näringar som ganska torftiga, invånarna i Lomma var fram till mitten av 1800-talet i huvudsak torpare med fiske som binäring.

Under 1800-talet sker stora förbättringar i och med den industriella revolutionen. Även om det förekommit tegelbruk i Lomma sedan slutet av 1600-talet var det först nu som industrin tog fart. Idag finns det bevarade tegelbruket i Bjersund kvar som en rest av det tidiga industriella samhället. I Lomma förlade Frans Henrik Kockum lerbruket 1854.

Leran användes först som råvara i tegelproduktionen, men visade sig också lämplig i tillverkning av cement. 1871 grundades Skånska cement och produktionen startade i Lomma. Kalkstenen som också används vid cementtillverkning fraktades från Limhamn i Malmö. Arbetskraften till industrierna kom ursprungligen från jordbruket.

Lomma hamnområde.

Lomma hamn

Lomma är ett gammalt fiskeläge med en genuin och livaktig hamnmiljö med yrkesfiskare, fiskrökeri och småbåtshamn. Under sommarhalvåret är hamnen full av aktivitet med tillströmmande turister, ortsbor och båtfolk. Även nu tidig vår är det fint att strosa runt på tomma bryggor men under sommarmånaderna finns ett större utbud av caféer, restauranger och båtservice förstås.

Området ligger också på gångavstånd från Lomma centrum. På norra sidan av Höje ås mynning växer ett nytt bostadsområde fram, med torg, parkstråk, uteserveringar och strandnära boende. Om jag skulle flytta till lägenhet är det så här jag skulle vilja bo, nytt, lugnt och vid havet.

Alnarp – Sveriges Lantbruksuniversitet

I Lomma kommun ligger även Sveriges Lantbruksuniversitet, Alnarp som omges av den vackra Alnarpsparken med landets näst största samling vad gäller arter och varieteter av träd och buskar. Under ett par år på tidigt 1980 – tal läste maken här på universitet, det måste ha varit en dröm att bedriva studier i denna ljuvliga miljö. Parken är ett populärt utflyktsmål och vid några tillfällen följde jag med maken för att beskåda när magnolian stod i full blom. Då var jag knappast intresserad av blomster men så småningom fick även jag upp mina ögon för vacker natur.

Bästa tiden att besöka parken i Alnarp är förstås under vår och tidig sommar men känns oavsett årstid som en given sevärdhet i Lomma kommun.

Alnarp är en gammal kungsgård och sätesgård.

I hjärtat av parken finns Alnarps slott som uppfördes för lantbruksinstitutet 1862. Här på slottet finns klassrum för de studerande på lantbruksuniversitetet.

Läs mera på min sida om Sveriges kommuner 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

arton − sexton =