Örebro, Kumla och Hallsberg – Tre kommuner i Örebro län

Vi startade det nya året 2022 med en rolig och intressant utmaning, nämligen att besöka Sveriges alla 290 kommuner. Under årets första halva har vi gjort över hundra kommunbesök men jag ligger tyvärr lite efter i rapporteringen kring dessa. Lite då och då är det tänkt att jag presenterar de kommuner vi besöker och så småningom hoppas jag att alla 290 kommer att finnas representerade här på min reseblogg.

Under våren gjorde vi flera kommunbesök i södra Sverige och nu har turen kommit till tre kommuner i Örebro län. Vi  startar i Örebro och kör vidare till Kumla samt Hallsberg.

I Örebro rådhus hittar vi kommunhuset. 

 Örebro kommun

Cirka 20 mil från Stockholm ligger Örebro kommun som vi spenderat en hel del tid i. Maken gick några år i skola här, lite då och då har vi gjort någon dagsutflykt och senast förra sommaren gjorde vi en övernattning här.

Örebro är i mitt tycke en trivsam och lagom stor stad. Här finns en trevlig stadskärna med både slott och andra sevärdheter. Centralort är Örebro som också är residensstad i Örebro län. Kommunen är belägen vid västra delen av sjön Hjälmaren där Svartån rinner ut.

Lite historia

Staden Örebro bildades under 1200-talet men långt tidigare fanns det bosättningar i det som idag är centrum. Runt det som idag är Örebro fanns dessutom flera byar och boplatser från perioden 500-1000 e.Kr, flera med namn som idag lever kvar som benämning på stadsdelar i dagens Örebro. Till exempel är Nasta, Bista, Rosta, Älvtomta med flera.

Flera av landets viktigaste vägar gick i det som idag är Örebro. En sådan plats och knutpunkt med mycket viktig genomfart blev även viktig att kontrollera för makthavarna. Kungamakten lät därför bygga en fästning i staden under mitten av 1200-talet, på den plats där Örebro slott idag ligger. I samma tider tros staden ha fått sina stadsprivilegier, även om staden mer eller mindre bara var ett par kvarter runt det som idag är Stortorget i staden. Senare byggdes en bro över det gamla vadstället i Svartån. Bron vilade på gamla horder av rullgrus, så kallade örar – bron kallades för örebron och på den vägen fick staden sitt namn.

Mitt i Örebros centrum ligger Örebro slottet som uppfördes under medeltiden som en enkel försvarsborg med fängelse. Under vasatiden byggdes det om till ett tjusigt kungaslott med torn. Idag fungerar slottet som residens för landshövdingen. Delar av slottet visas också upp för turister och i ett av tornen finns ett café, Lill-Annas slottscafé.

I dag finns det 156 987 invånare i Örebro kommun.

En av de trevligaste sevärdheterna i Örebro är Wadköpings friluftsmuseum som ligger bara en kort promenad från slottet. Här är det riktigt mysigt att promenera runt i vackra historiska miljöer. Det finns pittoreska hus, gränder, hantverksbutiker, restaurang, café och museum. Strax intill ligger även Örebro stadspark, även det ett sevärt besök.

Ett trevligt övernattningshotell är Clarion Hotell Borgen där vi trivdes mycket bra under den tid vi tillbringade i Örebro.

Kumla kommun

Endast 2 mil söder om Örebro ligger Kumla kommun. En kommun som vi tidigare inte alls besökt. Det är alltså hög tid att göra ett besök här och vi blir positivt överraskade särskilt av en helt fantastisk skulpturpark som ligger i kommunen.

Lite historia

Kumla är en gammal kulturbygd och har sitt namn efter kyrkbyn i Kumla socken med anrik kyrka. Den bör ha fått sitt namn efter Kumla högar, ett järnåldersgravfält söder om kyrkan. Under 1620-talet blev byn en kort tid föremål för pilgrimsfärder på grund av Margaretas i Kumla visioner. Margareta i Kumla, som ansågs vara besatt. Hon drog till sig pilgrimer från hela Sverige då hon sade sig vara ett språkrör för änglar.

Dagens ort växte fram som stationssamhälle i slutet av 1800-talet vid den 1862 uppförda stationsbyggnaden vid järnvägen mellan Örebro och Hallsberg.

“I Kumla bor det mer skomakare än folk”, är ett gammalt talesätt i Närke. Kumlingen Anders Andersson har kallas ”partiskomakeriets fader”. Till höstmarknaden 1839 tillverkade han fem par näverbottnade skor. År 1850 fanns 35 skomakare i Kumla socken, 1872 hade de stigit till 450 och år 1900 var de 1070 personer. År 1927 låg halva landets skotillverkning i Närke, med den största koncentrationen i Kumla och Örebro.

På 1960-talet sjönk den svenska skotillverkningen kraftigt i och med att importen ökade, och fabrikerna lades ner på löpande band. Man ville bevara minnet av denna epok som haft sådan stor betydelse för kommunen, och 1986 slog Svenska Skoindustrimuseet i Kumla upp sina portar.

I Kumla finns det  22 144 invånare.

Fantastisk sevärdhet i Kumla

Strax utanför staden ligger Kvarntorps friluftsområde. som ska bjuda på utsikt över både närkeslätten och en permanent konstutställning av skulpturer. Självklart kör vi dit och blir imponerade över den underbara vyn över bygden och alla mycket speciella konstverk.

Konst på Hög

Kvarntorpshögen är ett märkligt industriminne. När olja utvanns av skiffer bildades het slagg, som allt eftersom skapade en slagghög på över 100 meter. Denna “kulle” är numera ett populärt utflyktsmål och en annorlunda utställningsmiljö för skulpturområdet.

I mitten av 90-talet fick två konstentusiaster idén att starta en konstutställning på toppen av högen. Anders Fasth (gallerist) och Olle Medin (konstnär) startade då en resa som nu nästan 20 år senare har resulterat i ett av Sveriges förnämsta skulpturområden som årligen lockar runt 30 000 besökare.

Hela området är dessutom ett rekreationsområde där konst, industrihistoria och motionssatsningar vävs samman. Här finns vandrings och mountainbikeleder, skidåkning, golf, naturgym och den populära motionssatsningen ”Besegra trappan”.

Det är ett förhållandevis stort område som skulpturparken ligger i och man kan köra bil ända upp till toppen. Vintertid är här en skidbacke med tillhörande lift.

Vi passar på att äta vår medhavda matsäck alltmedan vi njuter av utsikten här uppifrån. Till varje skulptur kan man bli guidad genom en QR – kod.

Konstverket Absit Omen av Kent Karlsson.

Det häftigaste konstverket måste vara kyrkan, eller Absit Omen av Kent Karlsson. Den är gjort i kraftigt stålnät och har skepnaden av en typisk svensk kyrka. Beroende på vilken vinkel man står i som besökare känns kyrkosiluetten nästan overklig när den smälter väl in i miljön.

427 trappsteg är ett alternativ till bilvägen.

Istället för medhavd matsäck kan man äta sin lunch på caféet med utmärkt vy över Närke.

Hallsberg kommun

Vi fortsätter bilfärden endast 10 minuter söderut från Kumla och hamnar i Hallsberg kommun, även det en kommun i Örebro län. Centralort är Hallsberg. Kommunen är belägen i de södra delarna av landskapet Närke.

Hallsberg är till större delen beläget på en rullstensås, Örebroåsen, och började växa efter 1862, när ett stationshus byggdes någon kilometer från kyrkan och den tidigare kyrkbyn i Hallsbergs socken. Hallsberg är till stor del ett stationssamhälle, som vuxit fram som ett resultat av att godsstråket genom Bergslagen och Västra stambanan möts här.

Det egentliga uppsvinget för Hallsberg kom när den av Johan Thermænius grundade industrin 1868 flyttades hit från Torshälla. Produktionen omfattade i början byggnadssmide men inriktades efterhand på tröskverk, sädesrensare med mera.

Idag bor det 16 196 invånare i kommunen.

Dagens stationshus i Hallsberg.

Vårt besök i Hallsberg

Vi hittar kommunhuset som ligger i en stor och tjusig byggnad utmed huvudgatan i Hallsberg. Här finns även ett centrum en bit bort samt Bergööska huset där besökaren kan uppleva konst av Carl Larsson.

När jag letar efter fler sevärdheter nämns även den tre kilometer långa kulturslingan där man kan uppleva ett 20 – tal konstverk och andra sevärdheter. Det ska även finnas en konsthall i Hallsberg.

Det blir ett ganska kort besök i Hallsberg men vi tar oss en tur runt de centralaste delarna av tätorten och fortsätter sedan vår färd vidare genom Sverige.

Kyrkan i Hallsberg

Adventskyrkan är en framträdande del av stadskärnan och ligger centralt invid den stora viadukten över järnvägen. Tornspiran är lätt att se från stora delar av Hallsberg. Adventskyrkan är en relativt ung kyrka.

Då järnvägen mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Örebro och Hallsberg togs i drift under senare delen av 1800-talet flyttade många järnvägsanställda och andra till Hallsberg. Bebyggelsen kring järnvägen ökade successivt och Hallsbergs tyngdpunkt blev efterhand själva stationssamhället. Behovet av en kyrka där ökade. År 1939 bildades Hallsbergs kyrkobyggnadsstiftelse och ett par konkreta ritningsförslag presenterades. Till slut blev det stadsarkitekten Lars Arborelius förslag som vann. Tomten skänktes av Hallsbergs köping. Bygget av kyrkan påbörjades och invigningen skedde tredje söndagen i advent 1944 av biskop Gustaf Aulén.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

sexton + 10 =