Cairns till Brisbane – En roadtrip på fem dagar: Bowen – Bargara, dag 3 och 4

Onsdag och vi startade tidigt från Bowen för att ta oss en titt på Airlie Beach som är en betydligt större ort än lilla Bowen. Vi acklimatiserade oss snabbt på våra boenden men en lite konstig känsla hade börja dyka upp alltmer, vi ville gärna inte lämna de mysiga hotellen eller lägenheterna när morgonen kom. Jag som älskar att åka bil gärna hur långt som helst kände lite motstånd att behöva ge mig ut på ännu en lång roadtrip.

Kuststräckan mellan Cairns och Brisbane ”The Sunchine Coast” med sina oändliga folktomma stränder var nog det som tveklöst tog udden ur min tidigare favoritsysselsättning – bila. Även de mindre orterna höll sig med stränder i världsklass, naturen är mäktig och vild, det är rent, folktomt och bara vid de större orterna mötte vi lite lediga australiensare och ett fåtal turister. Nej, det var inte så konstigt att jag hellre skulle vilja stanna betydlig längre på dessa underbara orter än att sitta i bilen för att färdas mil efter mil på, ja faktiskt urtråkiga vägar.

Roadtrip Bowen – Yeppoon via Rockhampton.

Vi körde genom Airlie Beach som kändes riktigt mysig, vi unnade oss en promenad genom ett litet shoppingcenter med tillhörande park alldeles vid havet. Tyvärr var vi tvungna att kasta oss in i bilen för närmare 55 mils körning mot den kustnära orten Yeppoon som jag valt eftersom den låg vid havet och passade vår tidsplan någorlunda bra. Hade det funnits bättre om tid hade vi gärna stannat till i Rockhampton som ligger endast några få kilometer från Stenbockens vändkrets. Staden är även känd för sina vackra viktorianska byggnader och här ligger även den officiella linjen som skiljer de subtropiska områdena från tropikerna.

Roliga skyltar

Ja, vi var nog ganska nyfikna på Rockhampton inte minst för de roliga vägskyltarna man satt upp utmed A1 med texter som, ”How long to go, mum/dad”, ”Still long way to go, Kids”  ”Are we there yet ”Still 2 hours to Rocky Kids”. Ja det måste vara något speciellt med Rockhampton men tyvärr hann jag aldrig fota skyltarna då en inte visste när de skulle dyka upp.

Yeppoon – ännu en pärla på Capricorn Coast

Ingen skulle någonsin säga åt mig – åk till Yeppoon, därför blir kanske just denna fina lilla ort min hemliga pärla. Yeppoon ligger bara några mil öster om Rockhampton som vi hittade när vi lite desperat letade övernattning. Nåväl så himla okänd verkade inte Yeppoon vara för australiensarna själva. Yeppon kändes som ett populärt stopp för landets inhemska turister men även ortens egna invånare gjorde Yeppoon levande men ändå lugn och mycket trivsam.

Utmärkt boende med perfekt vy

Trots att jag stressat lite när jag bokat nattens boende blev det himla bra. Lägenheten var fräscht, låg högst upp i det gamla 70 – tals huset men som säkert renoverats många gånger under åren. Dessutom var alla lägenheterna privata boenden som hyrdes ut, vilket gör det lite mer personligt, utsikten från balkongen var förstås underbar med vy över strandvägen, beachen och havet.

På de flesta av våra boende var inte priset inkluderat frukost men som vi har haft möjlighet att köpa till för cirka 100  – 200 kr per person. Tyvärr tyckte jag att frukosten inte var värd sitt pris eftersom den mest bestod av vitt formbröd, äggröra, bacon och bönor. Ibland kunde vi hitta någon liten yoghurt, medan däremot muffins, croissanter och andra onyttigheter fanns det gott om, klart vi vande oss, särskilt med croissanter. Även här i Yeppoon köpte vi till frukost eftersom det är skönt att ha ett mål fixat för att sedan starta dagen i det tempo man önskar.

God middag hittade vi i mysiga Yeppoon.

Det bästa med Australien var de magiska soluppgångarna. För bästa vy var ett boende vid havet och tidig uppgång som gällde.

Den fina strandpromenaden leder till en mycket fin infinitypool i  Yeppoon Lagoon.

Yeppoon till Bargara / Bundaberg

Efter att ha tillbringat morgonen och en del av förmiddagen på den härliga stranden var det dags att lämna Yeppoon som vi blivit så förtjusta i. Det är lätt att tycka om dessa havsnära orter som är så vackra och mysiga, men vi hade behövt betydligt mer tid om vi skulle ha stannat mer än en natt på varje ställe mot nedresan till Brisbane. Det skulle inte vara några som helst problem att ha tillbringat alla våra tre veckor i Australien till att göra denna roadtrip mellan Cairns och Brisbane. Samtidigt som jag absolut inte skulle vilja vara utan allt annat som vi gjort, det har varit svårt att prioritera, därför är det ett måste, att resa tillbaka till Australien någon gång i framtiden.

Dagens bilresa blev ändå inte så lång, vi kom fram till Bargara strax utanför Bundaberg redan vid två – tiden på eftermiddagen. Det hade nästan blivit lite sport att hitta bra boende vid havet och även i Bargara hittade vi ett perfekt boende alldeles vid strandpromenaden utmed havet. Bargara hade även varit en utmärkt utgångspunkt för att besöka världens största sandö – Fraser Island.

Typiskt, när vi hade perfekt väder och var framme tidigt var inte Bargaras strand den bästa, istället blev det riktigt lång promenad på promenadstråket precis ovanför havet. Och där ute, på havet långt bort men ändå inom våra ögons räckvidd simmade minst två valar.