AustralienNew South Wales

Sydney – Kärlek vid första ögonkastet

Sent på kvällen anländer vi Sydney, vi har blivit över tre timmar försenade med flyget från Melbourne. Det är förstås lite tråkigt eftersom vi bara ska stanna i Sydney i knappa två dagar, det gäller alltså att ta vara på varenda minut av vår dyrbara tid i denna så vackra stad. Ganska sent på kvällen checkar in på vårt förbokade hotell och kastar oss genast ut på stan och håller oss uppe så länge vi orkar. Nästa morgon är vi uppe innan solen går upp för att vara redo att ta oss an Sydney.

Sydney Opera House

Som förstagångsturist i Sydney vill vi förstås se stadens kanske mest kända sevärdhet Sydney Opera House. Eftersom vi bor centralt i Sydney vid Darling Harbour är det möjligt för oss att promenera genom de inre delarna av stan. Ganska snart når vi fram till hamnen Circular Quay. Det första vi ser är Sydney Harbour Bridge, men vänder vi huvudet aningens till höger så står ju Operahuset där i all sin prakt. Känslan att vara här är obeskrivlig, händer det här verkligen på riktigt?

Mycket folk trängs utanför Operahuset trots tidig förmiddag.

Hjärtat slår allt lite snabbare när vi beundrar den häftiga byggnaden lite på håll, först tänker vi gå dit men förstår att då kommer inte tiden att räcka för alla andra sevärdheter som vi vill besöka. Istället tar vi oss längre bort, vi försöker hitta ett ställe för att ta oss upp på Sydney Harbour Bridge. Vi hittar ett par uppgångar och kommer snart upp på bron och får den absolut bästa utsikten över stora delar av hamninloppet.

Operahuset stod klart 1973 och är designat efter den danske arkitekten Jørn Utzon. Kaklet på byggnaden är klätt med kakel från Höganäs i Sverige.

Sydney Harbour Bridge

För mig som är överförtjust i vackra broar känns det mäktigt att äntligen få se denna så otroligt vackra bro som stod färdig 1932. Idag används bron som bil, tåg och gångbro men är kanske mest känd som Sydneys mittpunkt när något visas från Australien i medier. Härifrån firas bland annat nyåret in med färgsprakande fyrverkerier, men till dess är det ett tag när vi besöker bron.

Minst lika häftigt är att beskåda bron underifrån som på ovansidan.

Gångbro för fin vy.

The Rocks

Väl nere igen från bron promenerar vi åter mot hamnen för att göra en båttur. På kartan ser vi att vi är väldigt nära kvarteren som kallas The Rocks. Dessa kvarter var en gång i tiden Sydneys första bostadsområde när straffångarnas tält restes här runt 1788. Trots att det är länge sedan finns det fortfarande spår från fånglägren som bland annat pubar, kyrkor och även bostadshus från ett tidigt 1800 – tal.

Numera är området fyllt av turister man kan köpa hantverk, gatumat och annat krimskrams. Flera av Sydneys äldsta pubar finns här, vi ser även flera restauranger men har inte tid att äta ännu. Vi går genom marknadsgatan mot hamnen och nu har även gatuartisterna vaknat till liv och vi turister ger en slant och går vidare.

Båttur till Manly Beach

Vi har tur att vi är i Sydney en söndag även om det då förstås är mycket, mycket folk liksom vi vill ta en båttur till Manly. Just söndagar kostar det nästan ingenting att använda sig av kollektivtrafiken, för bara 10 dollar per person köper vi biljetter vid Circular Quay. Dessa biljetter kan användas till både buss och färjetrafik hela dagen för obegränsat antal resor.

Det är en strålande vinterdag när vi stiger på färjan och lämnar hamnen i Sydney. Vi sitter ute och har fin utsikt över vattnet, kanske att det blåser en aning men solen värmer ändå rätt gott, färden tar dryga halvtimmen.

Väl framme äter vi lunch vid hamnen innan vi promenerar vidare genom huvudstråket “The Corso”, som är en bred gågata byggd redan under mitten av 1800 – talet, här finns ett flertal butiker, kaféer, restauranger och pubar. Det finns även sidogator som också har flera restauranger, gågatan är inte särskilt lång och ganska snart har vi nått beachen, det är trots solsken inget läge för något dopp men vi får en kort men skön stund på stranden. Det hade varit trevligt med en övernattning för att utforska Manly som ska ha fina vandringsleder i regnskogar och flera vackra stränder som ligger längre bort och ska vara betydligt lugnare än Manly Beach.

Vi närmar oss Manly.

Bondi Beach

Vi tar bussen tvärs genom Sydney för att även se Bondi Beach. Jag har dock läst att man hellre ska besöka Manly Beach istället för Bondi, men nu när vi har varit ute på Manly känns det nästan tvunget att även besöka Bondi Beach. Klart att vi måste besöka även Bondi Beach annars har det känts lite snopet.

Det har hunnit bli söndagseftermiddag när vi stiger av bussen efter knappa timmen genom stora delar av innerstaden. Vi har stannat vid varenda station mot Bondi Beach och ser Sydneys stadsbild sakta men säkert förändras, vi passerar allt från häftiga skyskrapor till lägre bebyggelse i lite engelsk stil. Vi åker förbi flera vackra parker och ser hurtiga söndagslöpare springa utmed vägen förmodligen ned mot Bondi och havet.

Shopping i Sydney

Innan vi lämnar Sydney vill jag såklart titta in i lite butiker, inte för att jag direkt behöver köpa något men ändå ska man väl ögonshoppa i stans fina galleria – Queen Victoria Building. Byggnaden är från 1898 och ligger i stadsdelen City Centre härifrån når man även Pitt Street Mall, en gågata med massor av butiker. Vi tittar förstås in QVB:s galleria som andas mycket historia med sin vackra arkitektur både utsidan och inomhus.

Underbart golv tillsammans med takets glaskupol är verkligen läckert. Även takkupolen är fantastisk.

Darling Harbour

Vi bor nära Darling Harbour eller Cockle Bay som det hette innan det döptes om 1826 efter guvernören Ralph Darling. Vi når hamnen genom att promenera genom en stor park med fontäner och här finns flera restauranger där vi äter middag våra bägge kvällar i Sydney.

Vi passerar under motorvägen och järnvägen tills vi når hamnen. Under kvällstid är det förstås populärt att besöka någon av alla trendiga restauranger som ligger på rad med utsikt över hamnen och båtarna. På dagtid kan man besöka någon av museerna som också ligger vid hamnen som till exempel Maritima museet, Sea Life Sydney Aquarium och Wild Life Zoo.

I Darling Harbour planeras och byggs en mycket häftig byggnad och när den blir klar kommer den att se ut som på affischen. Om jag inte minns helt fel ska det bland annat bli ett hotell, då hoppas jag komma tillbaka hit.

Sydney – Kärlek vid första ögonkastet

Ja det kan vi verkligen påstå, Sydney är en helt underbar stad med något för alla smaker. Havet och stränderna tillsammans med Sydney Harbour Bridge, Operahuset och storstadspulsen är en oslagbar kombination. Om Sydney legat i Europa hade jag flyttat dit direkt men nu när det ligger så långt bort är det bara att börja drömma om en ny resa till Oceanien igen.