Kuranda med tåg och linbana

Ett måste var att besöka Kuranda som ligger ett par mil från Cairns eller bara två mil från vårt boende i Trinity Beach. Kuranda är en liten stad eller snarare en by som ligger en bra bit upp i bergen, man kan absolut köra bil dit men det trevligaste sättet är att ta det pittoreska tåget som startar från Cairns. Tåget går i sakta takt genom löv och regnskog, tunnlar och upp på imponerande höjder för att stanna till vid vattenfallet, Barrron Falls, innan det åter tuffar vidare till Kuranda. Det går bra att nå Kuranda även med bil från flera håll men det är inte riktigt samma sak som att åka det mysiga tåget för att strosa runt i Kuranda och sedan ta linbanan ner över regnskogen. Vi testade både bilresa och tåg samt linbanan.

Biljetter med bestämda avgångar

Efter att ha tagit oss upp till Kuranda med den egna hyrbilen och kört den lite krokiga men vackra Kuranda Range road med flera utsiktpunkter för att blicka ut mot både regnskog och Coralhavet bestämde vi oss ändå för att göra en resa dit igen. Jag tänkte att den stora behållningen med Kuranda ändå måste vara resan dit med det så omtalade tåget och nedresan med linbanan kunde bli en häftig upplevelse. Vi beställde biljetter i receptionen på vårt lägenhetshotell, med ett pris på cirka 900 kr per person, då ingick buss från stationen vid Skycable – center i Smithfield till tågstationen Freshwater, sittplatsbiljetter på tåget samt linbanan tillbaka ner.

Det var även vissa bestämda avgångar för tåg och linbanan, vi valde att komma iväg med tåget som gick 9.50 och linbanans sista avgång 16.30 men denna rutt var flexibel, man kunde hoppa på linbanan tidigare om man så önskade.

Tågresan till Kuranda

Punktligt tuffade tåget in på Freshwater station. Vi hoppade på, fann våra platser och konstaterade att de var riktigt dåliga, längst ut mot mittgången vilket innebar att om man ville fota fick man endast med en massa huvuden från medpassagerarna. Jag satt där en stund och surade över detta men såg att man faktiskt kunde stå ute mellan vagnarna på en liten avsats, förvisso var det två tjejer som liksom mig kommit på detta men jag trängde mig in mellan dem för att överhuvudtaget få en chans till en endaste bild. Nu var kanske inte själva tågresan så imponerade som jag kanske trott men lite häftigt var det att kunna stå ute medan tåget färdades uppåt på berget medan en inspelad guidning ur högtalaren berättade om järnvägbyggets historia. Om det var farligt att stå ute? Nej, men det gällde att hålla i sig lite om tåget krängde till, men det var tillåtet så det kändes helt säkert.

 

Tågresan tog cirka en och halv timme och gjorde dessutom ett litet stopp på femton minuter vid vattenfallet, Barron Falls. Där steg alla passagerare av och det fotades förstås från alla håll innan det åter var dags att åka den sista sträckan till Kuranda.

Lite historia om järnvägen och Kuranda

Järnvägen som öppnade 1891 hade stor betydelse för att koppla ihop Artherton Tablelands med Cairns. Det underlättade för invånarna att använda området för trädfällning, jordbruk och odling. 1915 fick Kuranda järnvägsstation smeknamnet ”The honeymoon station” staden blev ett slags hälsocenter i norra Queensland. Från 1930 blev Kuranda en riktig populär turistdestination, varje söndag kom mängder av lediga Cairnsbor med det alltmer populära tåget. Under 1960 – talet etablerade sig många hippies i Kuranda där de kunde leva sin lite egna alternativa livsstil. Det var under denna tid som den stora marknadsplatsen skapades och där man började sälja sin konst och fick kulturen att blomstra.

Idag är Kuranda en stor turistmagnet med marknadsplatsen och alla basarer i fokus men känslan av hippiekulturen lever definitivt kvar.

Kuranda med djungelpromenad

Kuranda kändes egentligen inte mer än ett turistiskt och kommersiellt jippo med dyra besök hos koalor, fjärilar samt mängder av små souvenirbutiker som sålde typiska turistprylar som halsband, t-shirts och annat krimskrams. Det finns även mängder av restauranger, barer och caféer och olidligt mycket turister, men självklart ett måste att se. Vi följde strömmen av turister, strosade runt bland souvenirbutikerna, åt lite lunch och funderade på vad vi egentligen skulle göra i Kuranda innan vi åkte tillbaka. Visst hade man kunnat gått in på något av de rekommenderade djurattraktionerna men vi är inte alls intresserade av att se djur i fångenskap och jag fick inte heller med maken till fjärilshuset men däremot hittade vi en promenadstig på ett par kilometer genom djungeln. Detta passade oss utmärkt, vi behövde röra på oss och stigen genom djungeln var riktigt mysig och välkomponerad med både lättare och brantare stigar.

Doften av fukt, växter och exotiska blommor slog emot oss, det var en fin mix av både okända och välkända gröna växter som vi har som krukväxter inomhus hemma i Sverige men som alltid har en förmåga att få en för tidig död då de inte alls passar i våra torra svenska bostäder, åtminstone under vinterhalvåret. Här i regnskogen var de i sin fulla prakt och det var så härligt att ströva runt och riktigt njuta av denna underbara miljö. Det enda som egentligen fattades var att få se något litet djur, ja kanske en orm eller något annat läskigt djungeldjur, det kändes lite som i djungelboken när vi promenerade genom denna mäktiga natur.

Skyrail Rainforest Cableway

När vi var klara med djungelpromenaden kom vi åter fram till stationen vid Kuranda och vi började känna oss rätt nöjda med dagens utflykt. Precis intill tågstationen ligger även linbanan, vi beslöt oss för att återvända trots att klockan bara var halv tre, det var dock inga problem att hoppa på linbanan innan den utsatta tiden. Vi stod i kö en liten stund, det var ganska mycket folk men det gick ändå snabbt eftersom varje kabin tog cirka sex personer, vi lyckades även bli tillfrågade om vi ville följa med en halvtom kabin och nappade på det för den första färden till station ett.

 

 

Vid station ett kunde man välja om man ville fortsätta eller stiga av för att se Barron Falls. Vi steg av och kunde njuta gav både det hemvändande tåget och vattenfallet.

Linbanan är uppdelad i tre sektioner och är verkligen grymt häftig. Lite läskigt var det allt att sväva ovanför trädkronorna, färden var nästan två mil lång, man får inte ha några katastroftankar just denna fina eftermiddag, ingen kabin får någonsin falla ner…men känsla den fanns nog ändå där.

Vid station två måste man kliva av för att ta några trappsteg till den sista delen av resan eller få en guidad ganska kort tur av intressant information om djur och växtlivet i denna del av regnskogen och vad jag kunde höra fanns det en liten, liten chans att det kunde gömma sig livsfarliga ormar uppe i små gömmor i träden.

Den sista delen är inte så lång då man går ner mot kusten och snart var vi framme vid slutstationen.

3 reaktioner till “Kuranda med tåg och linbana

  • juli 21, 2019 kl. 5:16 e m
    Permalink

    Vilka vackra vyer och vilken enorm växtkraft!
    Ni vet väl att det finns många giftiga kryp och ormar i Australien, så ta er i akt. 😉
    Så trevligt att att se er på bild. Blir det ett julkort så småningom månntro?
    Ha det fortsatt gott, kul att följa er.
    H&M

    Svar
    • juli 22, 2019 kl. 8:15 f m
      Permalink

      Ja till en början var jag faktiskt lite rädd, tänk om det kom en orm slingrande från något träd, men de enda djur vi sett är några kängurur och massor av fåglar samt en och annan val.
      Nu är vi hemma igen men jag fortsätter reseberättelsen här på bloggen. Ha en fortsatt fin sommar!
      Christina

      Svar
  • juli 22, 2019 kl. 2:16 e m
    Permalink

    Välkomna hem, jag kommer att fortsätta läsa din blogg.

    Önskar även er en fortsatt fin sommar.

    Monika

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

8 + 13 =