Årssammanfattning

Reseåret 2023 – Bilresor med extra allt

Ännu ett år har passerat och det är dags för den årliga sammanställningen av våra resor. Reseåret 2023 har kanske inte gått till historien som det största, men visst har vi gjort en hel del härliga resor både utomlands och hemma i Sverige.

Att vi har färdas över två tusen mil med bil är ingen överdrift. Det är en sann hobby för oss att resa med bil, och faktiskt har jag inte gjort en enda flygresa under flera år. Klimatkompenserat är nog inte rätta ordet, men jag tror inte att våra bilresor någonsin kommer att komma upp i samma koldioxidutsläpp som vi skulle ha haft om vi flugit runt i Europa eller ute i världen.

I ärlighetens namn är det inget medvetet val utan mer ett resande som passar oss. Möjligheterna att vara flexibel och styra sitt resande efter dagsform är perfekt. Visst saknar vi de långväga resorna till exotiska resmål till vilka man måste flyga, men av olika anledningar har vi inte kommit iväg på några sådana turer sedan pandemiåren. Förhoppningsvis kan vi göra lite längre resor om något år när vi kommer ha större flexibilitet vad det gäller semester. Den  dagen, den lyckan…!

Januari

Årets första månad var en ganska trist historia. Vi var mycket hemmavid men återupptog vårt projekt “Besöka Sveriges 290 kommuner”. Vi besökte flera kommuner på den södra sidan av Stockholm och upptäckte delar i vårt närområde som vi aldrig tidigare besökt. Nej, vi på den norra sidan av stan gör sällan besök på den södra sidan och vice versa. Kanske är det en myt, men av folk vi känner är igenkänning av den här diskussionen stor bland oss stockholmare. “Inte kan man bo i södra Stockholm om man är uppvuxen i de norra delarna av stan”. I vår familj har dock alla våra tre barn flyttat till olika delar av både Stockholm men även utanför huvudstaden så där är vi inte representativa för min egen spekulation.

Faktiskt är det ganska inskränkt att bara ha ögon för sin egen hemtrakt kan man tycka. Det finns ju så många fantastiska platser att uppleva på bägge sidor av huvudstaden, vilket vi har haft möjlighet att upptäcka genom våra kommunbesök.

Vilken av Stockholms delar är då bäst? Ja, det är nog en smaksak men kanske är det något lugnare här på den norra sidan och betydligt skönare att köra bil, inte alls lika mycket folk att trängas med liksom…

Januari månad gav annars inga direkta sensationer i resandet och personligen är jag bara glad när årets första månad är över och vi går in i februari.

Februari

Inför årets sportlov var vi fast beslutna att fortsätta vårt resande i Sverige. Alltså inga exotiska resor var inplanerade men man får väl ändå säga att de resor vi gjorde i bland annat Bohuslän och Västra Götaland gav så otroligt många upplevelser som vi sent kommer att glömma.

Kommunresorna är bland de roligaste och trevligaste vi gjort och de ger så många intressanta och spännande upptäckter av platser som vi förmodligen aldrig skulle få möjlighet att se om det inte varit för vårt kommunprojekt.

Vi besökte även delar av Värmland och Vänern. Bodde på mysig herrgård och andra fina hotell, dessutom lite billigare än vid högsäsong. Ja, visst är allt i Sverige betydligt trevligare under sommaren när kaféer och uteserveringar håller öppet, men lugnet nu under vintern är heller inte fel.

På hemmaplan besökte vi bland annat Millesgården på Lidingö och förutom den tjusiga skulpturparken och parets Milles vackra hem  blev vi verkligen överförtjusta i Lidingö kommun. Mycket vacker och lantlig miljö så nära storstaden.

Millesgården i februari månad.

Rosersbergs slottspark

Mars

Efter sportlovet var det ganska lugnt under ett par veckor. Vi var nere i Skåne en sväng och då är det ofta härliga Helsingborg som vi övernattar i. Vi testade ett för oss nytt hotell, The Valut Hotel, ett tjusigt bankkontor som förvandlats till en glamoröst hotell med lyxkänsla och med absolut bästa läge i Helsingborg. Vi var mer än nöjda och återkommer gärna hit.

Några kommuner utmed E4:an hanns också med. Det gäller att passa på när vi är ute på vägarna, det är ju galet många kommuner i södra Sverige. Jag kan inte förstå att man inte smäller ihop ett par, men i dagsläge är det 290 stycken kommuner och då gäller det att ligga i. Tyvärr är det svårt att komma ifatt med dokumentationen här på bloggen.

The Vault Hotel i Helsingborg

Helsingborg i solnedgång.

Tallinn

April

När påsken närmar sig börjar vi längta ut att resa igen. I år passade vi på att göra en efterlängtad resa i Baltikum och som vanligt blev den resan lite större än vad vi från början tänkt.

Vi startade hemifrån på skärtorsdagens kväll med färja mellan Kapellskär och Paldiski utanför Tallinn i Estland. Efter en heldag och övernattning fortsatte vi till Lettland och Riga. Vi checkade in på hotell i stadskärnan och fick en härlig dag  och förmiddag innan vi fortsatte till Vilnius i Litauen. Den här typen av resor är vi mycket förtjusta i. Köra med lagom avstånd under ett par timmar och sedan få tre länders huvudstäder med övernattning för en hyfsad billig peng är helt fantastiskt.

När vi ändå var rätt långt ner i Baltikum och ganska nära Polen var det ju bara att fortsätta till Warszawa. Även i Polens huvudstad fick vi många fina upplevelser. Vi fortsatte sedan genom Polen, och stannade till i den vackra staden Poznan innan vi via Tyskland fortsatte hem till Sverige.

Helt klart var vi riktigt nöjda med vår Baltikum – tripp med extra allt. Det blev tre nya länder för oss och fyra huvudstäder som vi tidigare inte besökt. Den karamellen kunde vi suga länge på eftersom det snart blev vår hemma i Sverige. Då mattas längtan att resa utomlands av en aning.

Infarten till Vilnius.

Utsikt över delar av Riga.

Mälarvy

Maj

Under maj månad var vi hemma och gjorde inte ens några kommunbesök. Jag vet inte riktigt vad tiden tog vägen, men en hel del jobbrelaterade grejer tog mycket kraft och dessutom hade maken och jag inga gemensamma klämdagar som vi ofta brukar ha när det är helger under våren.

Några utflykter gör vi förstås alltid och som vanligt är det olika slottsmiljöer vi söker oss till. Jag började också att planera så smått för vår stora Europaresa som gick av stapeln i mitten av juni.

Brygge i Belgien.

Juni

Vår mycket efterlängtade sommarresa startade en bit in i juni månad. Vi hade länge gått och drömt om franska Atlantkusten och nu sommaren 2023 skulle den äntligen bli av. Trots att jag hade haft gott om tid för att göra en bra plan för den här resan ändrades den utmed hela färden. Det blev inte alls som jag tänkt, förutom i början då vi tog oss från Sverige och via Tyskland till Brygge i Belgien. Resan gick från att bara besöka Normandie och ett par andra platser i Frankrike till en resa med väldigt mycket mer.

Bremen i Tyskland.

Även om vädret till en början var ganska ostadigt fick vi en oförglömlig upplevelse i den ljuvliga staden Brygge. Vi fortsatte sedan mot Frankrike och Calais, där vi körde utmed hela kusten i Normandie. Fantastiskt vacker kustremsa mötte oss och jag blev helt betagen av allt som Normandie hade att erbjuda oss.

Fantastiska sevärdheter och otroligt fina stränder. Slottet Mont-Saint-Michele och landstigningsstränderna var nog de största upplevelserna under den här delen av resan.

Atlantkusten är ju lång och vi fortsatte även till Bretagne med en helt annorlunda miljö än den i Normandie. Vi gjorde två övernattningar här på olika platser och var imponerade över både landskapen och maten. Att vi återkommer i framtiden är givet.

Roscoff i Bretagne

När vi närmar oss slutet av juni börjar vi tänka lite på Biarritz som vi besökt över en dag för många år sedan. Hade det inte varit roligt att återse den mysiga orten? Sagt och gjort, vi tog ett par jättekliv med bilen och kom fram till Frankrikes sydvästra hörn och surfparadis.

Ault, en fin plats att besöka utmed franska Atlantkusten.

På landstigningsstranden i Omaha beach.

Mont-Saint-Michel

Honfleur i Normandie

Normandie i Frankrike.

Spaniens nordkust.

Juli

Resan fortsatte vidare med norra Spanien och dess kust där vi upplevde ett helt annat Spanien än det vi har varit vana vid. Orörda stränder i tysta villaområden. Vackra miljöer även om det var i kallaste laget när det gäller badvattnet. Vi besökte även den vackra pilgrimledens målgång, staden Santiago de Compostela.

När vi ändå var så nära Portugal kunde vi inte låta bli att ta oss till de berömda vinodlingarna i Dourodalen. En biltur bland de branta vinterrasserna gav mersmak av Portugal. Det var inte alls meningen att vi skulle ta oss så långt ner i Europa i år men plötsligt styrde bilen sig själv, bara att hänga med. Underbara dagar med fantastiska vyer över vinstockar och floden Douro. Synd att det var lite för tidigt att skörda.

Vi hastade tillbaka till Spanien och valde mellan de spanska städerna Bilbao och San Sebastian. Det blev den senare och även om vi blev mycket förtjusta i San Sebastian hade vi aningens trängselproblem när Tour de France precis hade startat och skulle fortsätta från stan morgonen därpå. De flesta gatorna stängdes av men vi hann uppleva en riktigt spansk pärla som vi gärna återkommer till.

San Sebastian

Andorra la Vella

Juli månad fortsatte med ännu ett äventyr. Vi tog oss via Pyrenéerna till det lilla landet Andorra. I timmar satt vi dock på hotellrummet utan att kunna ta oss ut, det ösregnade. Men till sist tog vi våra små paraplyn och struntade i regnet, när man ändå är i Andorra är det bara att gilla läget och besöka ännu en huvudstad. Och visst slutade det regna så småningom, men landets storhet ligger inte i huvudstaden utan runt om på höga höjder över slingrande vägar med fantastiska vyer. Vi gillade Andorra, särskilt dieselpriset som låg på cirka 12 kronor litern.

Vi fortsatte resandet mot franska Medelhavskusten och hamnade strax norr om Perpignan. Äntligen fick vi oss ett varmt dopp i Medelhavet, inte illa. Efter lite vila fortsatte vi kusten upp och körde mot Lyon. Här finns många oupptäckta platser för oss att besöka. Det var svårt att välja var vi skulle stanna, men efter att ha varit lite här och där, bestämde vi oss för Alsace. Här finns många pittoreska byar och vi tog flera dagar i anspråk för att se så många korsvirkesbyar som möjligt.

Tyvärr är semesterveckorna begränsade, men att resa med egen bil gör att även hemfärden ger många upplevelser. Under hemresan hann vi med att besöka ett häftigt slott och den läckra staden Strasbourg och även göra ett par mysiga stopp i Tyskland.

Strasbourg i Frankrike

Slottet Haut- Koenigsbourg

Hemma igen var det dags för lite roligheter med barnbarnen. Vi besökte Sala silvergruva ett mycket sevärt och spännande besök. Det blev även en efterlängtad guidad tur på Rosersbergs slott.

Augusti

Innan vi visste ordet av var det augusti månad och även om vi var hemma hann vi göra ett par intressanta kommunbesök. Ett trevligt besök i Haninge kommun i bästa sommaridyll och även Gävle kommun samt grannkommuen Älvkarleby hamnade på listan för besökta kommuner.

Tyvärr började jag jobba tidigt i augusti och det kom att bli höst innan vi hade möjlighet för några fortsatta resor.

Gävle

September

Även om våra jobb upptar mycket av vår tid finns det ändå lediga helger. Vi passade bland annat på att få en liten vandring med barn och barnbarn ute vid havet i Stendörrens naturreservat. Fantastiska vyer bjuder rundturen i Nyköpings skärgård på.

En längre weekendresa gjorde vi också när vi besökte ett gäng kommuner i bland annat Dalarna och Värmland. Vi startade fredagseftermiddag med övernattning i Falun och fortsatte morgonen därpå till Sunne i Värmland. Det blev en rejäl biltur, men värd varenda mil.

Falu koppargruva

Mot Rättvik.

Oktober

Hösten är här och veckorna pinnar på. Tyvärr är vi alldeles för sällan i vår egen huvudstad, men en härlig söndag tog vi bilen in till stan och parkerade oss på Norr mälarstrand. Vi har en slinga som brukar ta ett par timmar för oss att promenera. Av alla de huvudstäder vi besökt i år är Stockholm både den mest mångsidiga och förstås den allra vackraste.

November

Vi inleder november månad med några dagars extra ledighet under höstlovet och tar oss återigen med bil söderut. Vi är ju inte helt klara med kommunbesöken i södra Sverige och passar på att kombinera lite av varje. Kommunbesöken i Småland är snabbt avklarade och sedan blir det ett stopp i Skåne innan vi tar oss vidare till Tyskland igen.

Den här gången blir det en miniresa till Hamburg. Ännu en storstad och som inte alls är så trist som jag befarade. Hamburg är betydligt trevligare än jag anade och vi fick ett riktigt bra besök på kanske kortast möjliga tid.

Hamburg i Tyskland

December

Årets snabbaste månad måste december vara. Så mycket stress, men även en härlig avslutning med lediga dagar under julhelgen. Inga resor är inplanerade under december, men att kunna njuta av att bara vara hemma är också lite lyx. Snart nalkas ett nytt år och förhoppningsvis kommer vi att beta av resten av de kommuner som vi har kvar innan 2024 års utgång.

Hur många länder besöktes?

Under 2023 blev det tio länder; Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal och Andorra

Hur många nya länder besöktes?

Under 2023 blev det fyra nya länder för oss. Estland, Lettland, Litauen och Andorra är alla nya länder att lägga på listan som i dagsläge är 53 besökta länder.

Hur många nya huvudstäder besöktes?

Tallinn i Estland, Riga i Lettland, Vilnius i Litauen, Warszawa i Polen, och Andorra la Vella i Andorra.

Hur många hotellnätter blev det?

Om jag har räknat rätt blev det 39 hotellnätter, samt en övernattning på färja. Några hotellnätter har vi faktiskt spontanbokat genom att helt enkelt gått in på hotellet och frågat efter ett rum. Det går alldeles utmärkt och faktiskt kan det bli lite billigare om man har tur. För det mesta är det Booking.com som gäller när vi bokar och med åren är det roligt att se hur många hotellnätter som har gjorts i den historik som sparats.

Hur många kommuner besöktes?

Kanske var vi lite för optimistiska när vi trodde att vi kanske skulle kunna matcha förra årets 145 besökta kommuner. I år kom vi enbart upp i 76 stycken och faktum är att det blir lite svårare nu när de kommuner vi har kvar inte ligger inom rimligt reseavstånd. Vi har ju stora delar av Norrland samt Gotland kvar och några längs bort i Värmland. Kommunbesöken är ett så fantastiskt roligt projekt, det passar vårt sätt att resa med många snabba men mycket spännande upplevelser. Dessa inlägg kan man följa i Sveriges 290 kommuner.

Åres sämsta reseupplevelse?

I år har vi inte haft någon sämsta upplevelse alls. Kanske skulle jag kunna ha planerat lite mer noggrant hur vår sommarsemester skulle se ut och som alltid läst på bättre för att inte missa någon intressant sevärdhet.

Årets bästa reseupplevelse?

Våra bilresor är alltid ett litet äventyr. Det är inte lätt att välja ut en enda reseupplevelse, men ett mycket härligt minne är när vi reste på den spanska nordkusten och tog oss bort från huvudvägen. Lite på måfå körde vi igenom flera mindre små kustbyar och plötsligt tog vägen slut. Jag sa till maken att tänk om det funnits ett hotell här och vips uppenbarade det sig ett hotell precis så som man bara kan drömma om. Dessutom fanns det ett rum med balkong mot strand och hav. Vi fick en underbar eftermiddag på ett helt fantastiskt ställe som vi sent kommer att glömma.

Därefter är vår resa genom länderna i Baltikum, en biltur jag varmt kan rekommendera. Helt perfekt på alla sätt.